Deze keer zonder Malle Babbe en het rondschuimend bier zoals gebruikelijk bij de avond voor de aspergerit. Nee, het onderwerp van deze bijeenkomst was veel minder muzikaal en stukken serieuzer: het ging over de stuurinrichting van onze Traction Avant.Met een opkomst van meer dan 30 personen bleek dit onderwerp meerderen van ons te boeien.
Behandeld werden alle stuurinrichtingen, van de zeldzame, door René (die altijd de meest aparte en onvindbare onderdelen op de plank heeft) meegebrachte geknikte stuurinrichting van de modellen uit 1934 en 1935 tot en met de stuurinrichting van de laatste Trax uit 1957.
Dacht je eerst, dat wielvlucht betekende dat je wiel tijdens het rijden ervandoor ging of dat een stuurkogel een op afstand bediend dodelijk projectiel zou zijn, nu weten we beter. Ook kreten als toespoor, ackermanprincipe, wielgeometrie en tandreep hebben nu een betekenis gekregen.
Dankzij een heldere, met infrarood gestuurde presentatie van onze Technische Commissiemeester Ben Mooren weet een ieder nu hoe een goed functionerende stuurinrichting er uit behoort te zien.
Na de soep en de koffie werd de groep in tweeën gesplitst om 2 verschillende sessies “praktijkgericht onderwijs” te volgen.
Een praktische aanvulling bij Paul Flentrop, welwillend geassisteerd door René Methorst, die de oudste stuurinrichtingen liet zien.
Ad van der Vleuten en Ben Mooren presenteerden de meer bekende, jongere crémaillère stuurinrichting.
Natuurlijk werd er nog even nagebabbeld, want onze sleuteldagen hebben natuurlijk ook een sociale functie, en daarna ging iedereen stukken wijzer weer naar huis.Met dank aan Hans van den Brandt voor zijn gastvrijheid en de Technische Commissie voor hun uitleg.