Mijn vader was daar werkzaam op de boerderij, en de directeur van de plaatselijke melkfabriek (Gruyère Kaas) kwam regelmatig langs om over de kwaliteit en de hoeveelheid melk te praten, en die man had een Traction, wat was dat een mooie wagen, ik was toen een jaar of 13 en nam mij voor, zo'n een wagen moet ik ook hebben.


cabriolet fauxcabriolet


Zelf reden wij met een C4, wat een jankbak was dat, de eerst en de tweede versnellingen jankte dat het een lieve lust was maar in de derde versnelling was het redelijk stil in de auto.
Met die auto kreeg ik de eerste rijlessen van mijn oudste broer, met de enorme top snelheid van 85 km per uur op die kronkelige weggetjes was dat soms best spannend.

c4
Na terugkomst in Nederland in 1957, was het werken geblazen om alles weer op orde te krijgen, en geld te sparen, jawel voor een Traction, je zag ze nog volop rijden en er werd vooral mee gecrost in de weilanden met van die tractorbandjes om de voorwielen.
Op een gegeven moment had ik toch een 375 gulden gespaard en met mijn oudste broer gingen wij op Tractionenjacht in Amsterdam dat was in 1963, zelf woonden wij in Nieuwkoop.
Dus advertenties doorspitten in een koffiehuis en dan eropaf, maar de prijzen waren mij toch te hoog voor wat er werd aangeboden, maar in Duivendrecht bij een handelaar stond een mooi Traction, zag er nog redelijk uit met wat roest aan de portieren maar een kniesoor die daar op lette want in die periode was roest heel normaal, ik maakte de motorkap open en schrok van de motor wat een joekel van een blok, bleek het een 6 pitter te zijn.
Maar de prijs was 750 gulden, en ik had maar 375, maar dan regelen we toch een financiering zij de verkoper, ik moest hem in de loop van de week terugbellen en dan zou alles in orde komen, terug gebeld en wat bleek, volgens de bank het was een te onzeker objekt om daar een lening voor te verstrekken, dus weg droom.
Het zal een paar maanden later geweest zijn dat wij weer in Amsterdam aan het neuzen waren, dat wij een advertentie lazen van een handelaar in Middelie een Traction in goede staat voor 350 gulden, wij bellen en ja hoor hij was noch niet verkocht, en de handelaar zou ons van de bus halen want het was nogal moeilijk te vinden.
Maar het was ondertussen al aardig laat geworden voordat we in de goede bus zaten richting Alkmaar, op mijn vraag aan de chauffeur hoe laat de laatste bus terug ging, kreeg ik het laconieke antwoord er gaat geen bus terug, dus toen kneep ik hem dus behoorlijk.
Maar aangekomen bij de handelaar stond ie daar te glimmen, en dat voor 350 gulden ik hou nog 25 gulden over om te tanken dacht ik, maar dat was niet nodig want hij/zij was al afgetankt. Wij terug rijden naar Nieuwkoop, het was gewoon een feest, ik was zo trots als een hond met je weet wel, Het was een 11 legère van 1949 met het kenteken UX- 61- 34. (ik ben trouwens benieuwd of de wagen nog in omloop is)


In de buurt ging het verhaal dat Henk Hessels een auto met grote spatborden had gekocht om droog te kunnen sleutelen ( ik had geen garage). Naast benzine lustte de traction ook graag olie, 1 liter op de 250 kilometer en ook was er een behoorlijke bandenslijtage, maar dat mocht de pret niet drukken, elk weekend werd er gelapt met een paar vrienden en karren maar, de benzine koste destijds 52 cent de liter maar als je maar een tientje hebt om te tanken dan schiet het, ook toen niet erg op.

hessels1

Maar de hoogte punten waren toch wel de vakanties, let wel ik schrijf over de jaren 60, toen was vakantie nog niet zo algemeen. Wij, dat waren 3 vrienden en mijn persoontje hadden het plan opgevat om naar Frankrijk te gaan natuurlijk met de tent, ook moest er een gitaar mee voor de ambiance en de nodige proviand.
De wagen met een imperiaal op het dak en vier personen was echt afgeladen. Eerst naar de bank geld wisselen en benzinebonnen kopen, zodat wij voordeliger de benzine konden kopen in Frankrijk.

hessels2


Eindelijk op weg, via Utrecht omdat we daar de snelweg op konden, maar helaas we werden al snel ingehaald door een HY bus met aan boord een rijksagent en een techneut van de rijkspolitie, de remmen en de handrem werden gekontroleerd, en de richting aanwijzer, (klappertje) de agent vroeg aan mij om de papieren en waar wij naar toe dachten te gaan, naar Luxemburg agent zei ik, en op dat ogenblik opende een van mijn vrienden het dashboard kastje voor de papieren en daar rolde de Franse benzine bonnen eruit, ja, ja, naar Luxemburg zei de agent met een knipoog, gelukkig lag de techneut half onder de wagen om naar andere gebreken te kijken, hij kwam even later met de opmerking dat de achterbanden spekglad waren en dat er nieuwe op moesten komen, op mijn voorzichtige opmerking dat ze op zandvoort ook met gladde banden reden, moest de agent lachen en zei, weer met een knipoog, maar je weet toch dat het in Luxemburg flink kan regenen, afijn we kregen het advies om de banden te laten opsnijden, en zij gaven ons daarvoor een adres op in Den Bosch, het advies ook opgevolgd de banden werden echt tot op het canvas opgesneden.

Via de Ardennen naar de Vogezen in St Marie aux Mines, (leuk dorpsfeest hadden zij daar) kregen wij pech met de dynamo, het koste een dag aan reparatie bij een Citroën dealer aldaar, alleen de onderdelen werden gerekend, omdat de oude baas graag noch eens aan een Traction wilde werken en hij het leuk vond dat vier Hollandais met een Traction op stap waren, wat een service.

hessels3

Toen naar de col du Bonhomme en col de la Schlucht, De Grand Ballon en de Ballon De Alsace richting Belfort, daarna naar Besançon en vandaar via Parijs naar huis, onnodig te vermelden dat niet alles even vlekkeloos is verlopen, de vriendschap onderling was perfect, en de auto liet ons nooit in de steek ondanks het niet starten (aanduwen dus) vette bougies, kokende motor ( na elke helling was het raak en stond de motor te schudden van het koken, gelukkig hadden wij altijd water bij ons, of er was ijskoud water uit een beekje voorhanden, toch wel knap dat de koppakking het de gehele tijd gehouden heeft.

hessels3stmarieLater de Traction ingeruild voor een Peugeot 402, ik kreeg nog 150 gulden voor de Traction terug, daarna volgde nog vele auto' s Eenden en Ami' s (privé), Zakelijk is het een ander verhaal.

Op dit ogenblik ben ik weer in het bezit van een Traction uit 1951 en wel in restauratiestaat, het hoognodige is al gebeurd, motor, remmen, stuurinrichting zijn gereviseerd en de banden zijn nieuw en de stoelen zijn opnieuw bekleed, maar er moeten nog een paar plekjes gelast worden en daarna afwerken en spuiten, en dan naar de R.D.W, en dan karren maar.

Groeten,
Henk Hessels

Naschrift redactie:

Henk heeft in 2008 zijn Traction geheel gerestaureerd en rijdend gemaakt. Zijn wens is dus uitgekomen.

 In januari 2017 is Henk helaas overleden. Op zijn afscheidskaart stond een hele mooie foto van zijn geliefde Traction....en daarmee reed hij onze wereld uit. 

 kaartvoorkant