Dit verhaal gaat over de inbouw van een 4-versnellingsbak in zijn Traction Familiale uit 1957. Met zijn bijna 2 meter lengte paste hij er toch goed in, door het aanbrengen van stoelverlengers. Ook de caravan hangt regelmatig achter de Traction. Tijdens het Hemelvaart weekend in Oudenaarde spraken we over de ombouw van een 3-bak naar een 4-bak.

“Het begon eigenlijk allemaal in Arras. Bij dit evenement voor de 75e verjaardag van de Traction raakte ik aan de praat met een Engelsman. Ik zag een 4-bak in zijn Traction liggen en dacht ‘Mok ok aen’ (dit is Zeeuws voor moet ik ook hebben). Ik zag een stang op de bak zitten, die naar binnen liep. Hij zei zelfs dat als ie hem in zijn 1e zette en in de achteruit, de auto veilig was tegen diefstal.”

“Thuis ging ik op internet zoeken. Op het forum van TAN stond een verhaal van de ombouw van 3-bak naar een 4-bak. Daar heb ik veel van over kunnen nemen. Op de site van Jan Griffioen www.livemydream.nl stond een uitgebreide beschrijving van dit project. Daar heb ik veel aan gehad.” “Ik begon met het maken van een boodschappenlijst met alle onderdelen die ik nodig had van een 3-bak en een 4-bak. De versnellingsbak van een DS tot 1965 is geschikt als uitgangsmateriaal. Gelukkig kon ik een complete DS motor en versnellingsbak op de kop tikken. Eerst heb ik de bak en motor nagekeken, of alles nog in orde was. Vervolgens heb ik het differentieel omgebouwd naar een Traction. Zo zijn onder meer het deksel met de schakelstangen anders en ook de aansluiting naar de aandrijf assen. Het koppelingshuis moest worden aangepast en uitgevijld en nieuwe draadgaten werden aangebracht.”

Motor en bak met modificaties

“Al met al heeft deze klus ongeveer 2 maanden geduurd, door lekker in de avonduurtjes te knutselen. Ik had de winter er voor uit getrokken en heb uiteindelijk het DS blok en de versnellingsbak in de Traction kunnen bouwen. “

Het is natuurlijk leuk om een vierde versnelling te hebben, maar hoe past dit in het interieur van de auto? We hebben toch maar 4 gaten inclusief die voor de achteruit versnelling? “Ja daar is het volgende op gevonden: voor de 4 versnelling in zijn vooruit gebruik je het schakelpatroon op het dashboard. De achteruit gebruik je voor 2 en 3 en 4 zitten rechts. Om achteruit te kunnen rijden zet je hem in zijn vrij en dan gebruik ik een aparte trekknop op het schutbord, bij de voeten.”

De nieuwe hendel voor achteruit

Mooi om dit allemaal in elkaar te knutselen, maar we zijn natuurlijk benieuwd hoe het rijdt! “Nou het rijdt geweldig. Je hebt niet meer trekkracht, maar de 4 werkt als een soort overdrive. Vroeger reed ik 85/90 met nogal wat motorlawaai. Nu rijdt ik 100 km/uur met veel minder toeren. Het is niet zo dat het verbruik verbetert, maar het is wel een mooie technische klus om je auto om te bouwen. Het is niet dezelfde oplossing als die je vaak in Zwitserland zag. Dat zijn bakken voor in de bergen. Als je meer trekkracht zou willen, zou je eigenlijk een differentieel moeten nemen met een overbrenging van 31 op 8.”