TAN Afdeling Zuid  

Verslag Sleuteldag - Bedrading en Electra

Sleuteldag in Nispen - Bedrading en Electra 15 februari 2020

 

Het was met 31 deelnemers weer een gezellige drukte in de ‘mancave’ van de gastheer Hans Schipper. Met enig schuiven en duwen vond iedereen een plekje aan de extra lange tafel en deed Ben Mooren om 10.30 uur de aftrap van de sessie met een hartelijk woord van welkom.

In het kader van de nieuwsgaring werden de aanwezigen eerst even bijgepraat door John Branderhorst over de stand van zaken met betrekking tot de
Citro-Expo en zag hij kans om nog wat vrijwilligers te ronselen voor dit evenement. Na de introductie van enige ‘nieuwe gezichten’ bij deze happening en het gastlid Kees van der Wees uit het Gelderse, ging het los over de bedrading van onze troenen. Als openingszet gaf Ben aan dat een goed gedimensioneerde en beveiligde bedrading in weze een van de randvoorwaarden is voor het verantwoord rijden met een traction. Met name de oorspronkelijke bedrading is ondergedimensioneerd voor de huidige belasting (denk aan het toegenomen wattage van de koplampen), matig geïsoleerd en niet voorzien van enige zekering en vormt dus een serieus veiligheidsrisico.
Wat overbelasting in de bedrading te weeg kan brengen werd aangetoond met een praktijkproef (in de buitenlucht), waarbij een kabelboom door Ad met een hoog ampérage werd belast. Met name de snelle en hevige rookontwikkeling die ontstaat door smeltende isolatie van en de tape rond de kabelbundel, ontneemt direct het zicht op de weg en daarmee de controle over het voertuig. Ergo; het zekeren van de oorspronkelijke bedrading is zonder meer noodzakelijk maar vervangen én zekeren heeft de voorkeur. Geschokt door deze zeer overtuigende praktijkproef schoof iedereen weer aan tafel en nam Ad de draad verder op met aandacht voor de connectoren, verbindingen, lichtschakelaar én het aarden van de traction als zodanig en de afzonderlijke gebruikers.

Dan het hoofdgerecht van de ochtendsessie; het zekeringsplan.
Aan de hand van een elektra-schema in A4-formaat dat ter plekke werd uitgereikt gaf Ad een toelichting hoe op eenvoudige wijze een deugdelijke zekering kan worden aangebracht.

Na het verwerken van al deze informatie is het speelkwartier en wordt er gefröbeld met aansluitmateriaal als daar zijn kabelschoentjes en adereindhulsjes.
Bij het uitproberen van de aanwezige tangen bleek het krimpen van adereindhulsjes een fluitje van een cent. Het aanbrengen van kabelschoentjes vereist echter de nodige oefening én kracht.

In de pauze werden de benen gestrekt en kon er genoten worden van drie soorten
soep die met liefde was bereid door gastvrouw To, waarvoor hulde en was er geroezemoes van geanimeerde discussie’s.

Na de pauze werden de draad weer opgepakt met een uitgebreide presentatie van Ad over de werking van ontsteking en het afstellen hiervan.
Als sluitstuk van deze bijeenkomst werd de ontsteking van de traction van gastheer Hans door Ad afgesteld. Nadat de ontsteking eerst op statische wijze was afgesteld, werd de ontsteking dynamisch gecontroleerd cq. gecorrigeerd met een stroboscooplamp
Inmiddels liep het tegen 15:00 uur en de eerste deelnemers begonnen het pand te verlaten. Ben sprak namens de deelnemers een dankwoord jegens Hans en To voor de gastvrijheid en de heerlijke soep onder het overhandigen van een ruiker voor To en een flesje wijn met traction-etiket voor Hans. Vervolgens werden de deelnemers bedankt voor hun aandacht en de bijzonder gezellige sfeer en kon het weekend beginnen.

NB Dit is de sleuteldag in vogelvlucht. Maar er op die dag zoveel informatie gewisseld, mede door de vele vragen en opmerkingen van de deelnemers dat er momenteel gewerkt wordt aan een uitgebreid technisch verslag. Wordt vervolgd.Met vriendelijke groet,
De technische commissie