TAN Afdeling Zuid  

Hemel(tje lief)

Hemel(tje lief)

Al in augustus waren we gestart met het voornemen om het proces m.b.t. het vervangen van een hemel in een traction, goed in beeld te brengen, te documenteren en digitaal aan de leden beschikbaar te stellen. Uiteindelijk werd gekozen voor de Traction van Paul Flentrop.

Een team, bestaande uit Henk Henskens(ervaringsdeskundige), Frans Gommans (organisator sleuteldag december) en uiteraard Paul Flentrop zelf met John Branderhorst als sleuteldag coördinator, die deze handschoen oppakten. Een bijzonder goede keuze kunnen we achteraf al stellen. Het digitaal vastleggen van de acties enz. is deels door de teamleden zelf en later door Huub van Heel uitgevoerd.

De voorbereidingen voor zo’n actie betreft vooral het verzamelen van documentatie en ervaringen. Achteraf hadden we zelfs nog wat meer informatie van leden kunnen genereren. Al doende leert men.

Een leuke klus om mee te beginnen was het demonteren van de oude hemel. Dat is zeer voortvarend uitgevoerd. Daarnaast raakte men als team al wat op elkaar ingespeeld. Bij elkaar vergde dit maar 5 uurtjes werk voor 2 personen.

De voorbereidingen om de nieuwe hemel weer te monteren vragen veel aandacht en tijd. Beugels, strips ontroesten, lakken, isolatiemateriaal zoeken en aanbrengen, kabelboom vervangen, massa kabels trekken, schoonhouden van de binnenzijde van de auto, enz. Paul is heel voortvarend te werk gegaan, waardoor we al vrij snel een autostoffeerder konden gaan bezoeken. Immers, er is gekozen om ZELF een hemel te knippen en te laten naaien. Een kant en klaar exemplaar van leveranciers bleek niet naar onze mening de toets van kwaliteit te doorstaan. Met hulp van Aard van Boven (afd. Midden) konden we over een goede mal (oude hemel van een BL) beschikken.

Bertie Smits uit Uden was bereid ons te helpen met het uitzoeken van de stof, de hemel overbrengen op de nieuwe stof, het uitknippen en naaien van de tunnels in de hemel. Hij was ook akkoord dat zijn handelingen vastgelegd werden. Het is een heel precies werkje, waaraan je als leek niet op moet verkijken. De vleug van de stof, meten en nog eens meten, ook in de Traction zelf, het naaien van de tunnels voor de ballijnen en het passen van de hemel. Met name voor de ballijnen, dat is een must en is niet voor iedereen weggelegd.

Op de sleuteldag bij Frans Gommans op 9 december zou de hemel pasklaar gemonteerd gaan worden. Dit nam Henk Henskens voor zijn rekening. Evenwel…. de weersomstandigheden waren bijzonder. Sneeuwjachten en sneeuwhopen in het Limburgse speelden de deelnemende leden toch parten. Maar zoals we gewend zijn in Zuid, rondom 10 uur waren we er nagenoeg allemaal. Ruim 25 leden!

Paul Flentrop was met zijn traction onder begeleiding van Paul Officier van dit “convoi exceptionelle “naar Lottum gereden. Een ware verzoeking, maar… dankzij de 12 v installatie(2CV ruitenwissermotor en idem bladen) aan boord, deden de ruitenwisser(s) het redelijk. Met een kijkgaatje van 10 cm en bibberend van de kou is Paul Flentrop naar Lottum geloodst.

In een verwarmde garage en onder het genot van koffie en banketstaaf met vele aanwezigen was de stemming meteen opperbest.

De Power Point presentaties met de toegevoegde tekst door de teamleden kreeg iedereen een indruk, welke stappen er genomen moeten worden en waar ze mee geconfronteerd kunnen worden. Ontnuchterend hier en daar en ook duidelijk wat er allemaal bij komt kijken. Een actie, die je niet snel kunt afwerken.

In groepjes konden de leden vervolgens zien hoe e.e.a. er uitziet en werkt.

De lunch met de Limburgse gastvrijheid deed de deelnemers goed. Traditioneel trakteerden Frans, Hannie, zijn dochter en schoonzoon ons op een heerlijke fritesmaaltijd en dat smaakte uitstekend.

De middag werd voornamelijk besteed aan de montage van de hemel en de leden, die er even bij konden zijn (in een Traction passen maar 3 werkende personen) praatten er lustig oplos, adviseerden en bestookten elkaar met traction wijsheden. Op zich al een sleuteldag waard!

De afsluiting was even een teleurstelling. Bij het monteren van de zijkanten van de hemel was het niet doenlijk om de stof achter de ijzeren rvs-strips te krijgen. Om beschadigingen en spijt achteraf te voorkomen, is dit niet meer uitgevoerd. We gaan nu via het forum en de stoffeerder bekijken welke oplossingen er mogelijk zijn.

Paul is weer heelhuids met zijn Traction in zijn woonplaats aangekomen, dankzij de felle verlichting op basis van 12 volt. De deelnemers waren tevreden over de informatie en het onderlinge contact. De plannen van 2018 zijn al over de tafel gekomen en we kijken uit naar de volgende bijeenkomst t.w. de nieuwjaarsreceptie, in combinatie met de Algemene ledenvergadering, op 21 januari in Heeze.

John Branderhorst