John Branderhorst had verkoopmanager Eddie van der Gaag ontmoet en toen het over Tractions ging, kwam al snel het idee om een lezing en rondleiding te organiseren. Eddie en zijn collega Nadir Ümal ontvingen ons op een zaterdagmorgen op het streng beveiligde complex. Het bijzondere onderwerp van vandaag trok diverse leden die we nog niet hadden ontmoet en die we van harte welkom heetten op deze sleuteldag. We waren met ongeveer 20 personen en kregen koffie met vlaai, waarna we eerst een uitstekende uitleg kregen over het productie proces en de verschillende technieken. Daarna gingen we de fabriek in.
De meesten van ons waren met modern blik gekomen, aangezien de weersvoorspellingen niet al te best waren. Maar toch verschenen er 2 Tractions, waar onze gastheren duidelijk van genoten. Er werd een mooie groepsfoto gemaakt, en natuurlijk moesten onze gastheren even in de Traction en ervaren hoe dat is achter het enorme stuurwiel.
In de oven
Eddie vertelde dat hij sinds enkele jaren ook oldtimer projecten begeleidt waar de eigenaar een hele carrosserie of meerdere plaatdelen wil laten ontlakken. Bij TCI doen ze dat in grote ovens, waarbij de kale auto geleidelijk verhit wordt tot ruim 400 graden en tot vacuum wordt gebracht. Bij die temperatuur verbrandt de lak en eventuele plamuur. In feite worden alle koolwaterstoffen bij die temperatuur vergast, dus alles wat op oliebasis is zoals rubbers en kunststoffen. Ook de tin loopt er dan uit, dus dakgootjes e.d. zullen naderhand wel weer gevuld moeten worden. Het is van belang dat je vooraf alle verenstaal, vloerbedekking en aluminium delen verwijdert. De afkoeling gaat zeer geleidelijk waardoor kromtrekken wordt uitgesloten. Deze techniek heet Pyrolyse (thermisch reinigen). De ovens zijn zo groot dat een hele auto erin kan. Er waren diverse medewerkers speciaal op zaterdag gekomen om ons te laten zien hoe dat in de productie gaat.
John had een kofferbakdeksel van een Traction vooraf aangeleverd en we konden het resultaat met eigen ogen aanschouwen. Het deksel was in de oven geweest en de lak was verpulverd. Een van de medewerkers was als de ‘Stig’ verkleed in een hittebestendig en stofbestendig pak om met parelstralen in een afgesloten cabine de laatste lakresten voorzichtig te verwijderen. Ze noemen dit Wapperen. Hij zwaaide nog even vaarwel en de cabine werd gesloten. Na een minuut of 5 met veel gesis ging de cabine weer open en konden we kijken en voelen aan de kofferdeksel. Na deze behandeling is het overigens raadzaam om direct een coating of primer op te spuiten om vliegroest te voorkomen en de holle ruimtes te behandelen. Sommigen kiezen voor een KTL behandeling, met name als het gaat om ontlakte auto onderdelen.
Chemisch bad
TCI Cleaning kan ook chemisch ontlakken en heeft zelfs een bassin van 8 meter lang daarvoor. Onlangs was een Citroen SM hierin ontlakt. In het algemeen is thermisch ontlakken aan te bevelen omdat er geen chemisch product achterblijft. Ook plamuur wordt niet verwijderd bij chemisch ontlakken. Bij deze methode moet je flink spoelen om het ontlakmiddel te verwijderen met het risico dat er iets in de poriën achterblijft waardoor de lak uiteindelijk niet hecht op bepaalde plaatsen. Als de auto is behandeld met bodyschutz onder de spatborden of bodem kun je niet chemisch ontlakken, maar wel thermisch.
Glycol
Een derde methode gaat op basis van Glycol dat tot ruim 200 graden wordt verhit en dan werkzaam wordt om te ontlakken. Deze methode is perfect voor staal en voor aluminium delen zoals moderne autovelgen. Ook kan KTL coating met glycol worden ontlakt. Het is ontvettend en behoudt de zink coating. We hadden een Traction grille van Julius Schilthuis aangeleverd die na de glycollyse keurig uit het bad kwam. Deze methode duurt ongeveer 3 uur, in tegenstelling tot thermisch ontlakken dat veel langer duurt. Ook hierna werdt nog kort gepareld om het eindresultaat perfect te krijgen.
Meer weten?
Heb je interesse om een auto, of meerdere onderdelen te laten ontlakken, neem dan contact op met John Branderhorst van TANZuid. Voor meer informatie kijk op www.tci-cleaning.com
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20170909{/gallery}