sleutel 20170218 7

Er waren ruim 18 deelnemers gekomen om eens in de praktijk goed geïnformeerd te worden over het poetsen van de Traction. De auto van Siraar was het lijdend voorwerp, maar ook een motorkap en enkele chroom- en aluminium onderdelen. Opvallend was dat veel leden de onderlinge sfeer van de afdeling ZUID weten te waarderen, waardoor veel leden enthousiast zijn en blijven. Vooral introductie van “onbekende of nieuwe “leden is van belang om deze sfeer uit te blijven stralen.

Grofweg is de aanpak van Roy het volgende. Begin met het goed wassen van de auto of deel van de auto. Is een poetsbeurt al heel lang geleden, dan kun je met een plak klei(automaterialenwinkel) de oppervlakte nogmaals goed ontdoen van vuil e.d. Zorg voor veel schoon water.

Autowax op kleur, raadde hij af omdat het weinig meerwaarde heeft. Goede autowax van een goed merk is het devies. Voor het polijstwerk had hij twee soorten “commandant” bij zich. Het type bruine – wel bekend in de groene bus – is de bruine voor het fijne schuurwerk en om later met autowax te sealen en op te blinken. Een tweede bus van hetzelfde merk- kleur roze – is voor het grove werk. Zie foto.

Hij kiest ervoor om rubberdelen en scherpe kantjes af te dekken met schilder tape. Wel veel werk, maar het geeft ook weinig nabewerking van rubber- of kunststofdelen die wit uitslaan.

Na het opbrengen van de polijstpasta, op de padt van de poetsmachine, langzaam uitwrijven en starten met een laag toerental en dan met langzame bewegingen op en neer bewegen over het oppervlak. Dat herhaal je verschillende keren en langzaam zie je de lak gaan blinken. Het opbrengen van de definitieve wax laat je eerst wat “kuren “op de lak, om vervolgens goed uit te boenen. Je ziet als het ware jezelf in de lak weerspiegeld. Het geregeld voelen van de temperatuur van het plaatwerk is een must. Te lang poetsen betekent vervorming van de lak en na verloop van tijd gaat de lak spontaan krimpen en ontstaan er scheuren en/of blazen. Met de poetsmachine werken betekent veel tijdwinst, maar vraagt ook zorg. Met de hand kan ook, maar dat betekent veel spierkracht, tijd en misschien wel niet het mooie resultaat als met de machine. Specifieke plaatsen als rond de koplampen en bij de ruitenwissers, worden met de hand gedaan.

De meegebrachte motorkap was door een spuiter niet goed afgewerkt en de eigenaar had het met bijwerken ook niet beter gekregen. Met veel water en schuurpapier korrel 2500-3000 werd het oppervlakte enigszins geëffend en ruw gemaakt. Daarna met een slijppasta – als de bruine commandant – bewerkt, om vervolgens na vele bewegingen met de poetsmachine, voorzien van de wax, de glans meer op te halen. Een verbluffend resultaat mag wel gezegd worden. Nu mag de eigenaar het andere deel van zijn motorkap gaan afwerken. Hij was in ieder geval dolgelukkig.

De lunch met een groentesoep, deed de tongen nog meer los maken, waardoor de uitwisseling van kennis en kunde veel over en weer over de tafel vloog. De middagsessie werd nog besteed aan het poetsen en polijsten van aluminium en chrome onderdelen. Dit kwam door tijdgebrek wat in gedrang zodat we dat onderwerp mogelijk nog op een herhaling aan laten komen. Al met al – ook de buitentemperatuur – was het een prachtige en goed bestede dag, waarvoor we de Wilma en Siraar, alsmede Roy – voor zijn poetsdemonstratie en hij blijkt aangeboren talent voor te hebben om goede instructie en toepassingen – bedankten met een geste namens de afdeling.

John Branderhorst.