Na ontvangst met koffie en cake zijn we aan de slag gegaan. De Trax stond nog op de wielen maar dat duurde niet lang. De steuntjes kwamen al snel te voorschijn en voordat we het wisten werd de voorkant al gelicht. De motor was er al uit, dus dat zou het wat makkelijker maken. Bumper eraf, wielen er af, remtrommels eraf maar dan de spoorstangen. Die zaten erg vast! De ene trekker is de andere niet en gelukkig waren er een aantal mensen die ervaring hadden en wisten hoe dit klusje te klaren. De gasbrander heeft daarbij goede dienst gedaan. Na wat draden doorgeknipt te hebben en de 4 moeren, die de travers vast houden aan de traxion, losgedraaid te hebben kwam de voortrein met enig wringen los van de koets. Daarna veel gedemonteerd, alleen de silentbocs zelf en de onderste twee fusee’s waren ondanks vakkundig geweld niet los te krijgen. Hiervoor zal echt een grote pers voor gezocht moeten worden. De koets is nog keurig op een verrijdbare balk geplaatst zodat ook die verplaatsbaar is.

Er werd hard en enthousiast gewerkt, zeker de helft van de aanwezigen hadden de handen goed vuil gemaakt, en er werd soms wel met 6 man tegelijk aan verschillende kanten gewerkt, ondersteund door anderen wat betreft goede raad en het aangeven van gereedschap. De echte experts hadden ook hun eigen specifieke gereedschap mee, vooral de “trekkers” waren zeer zinvol. Soms werd door het enthousiasme ook wat teveel losgemaakt. Voor Paul was het belangrijk om alles wat los kwam goed op tijd te pakken te krijgen om het gesorteerd weg te leggen ter voorkoming van een te grote puzzel achteraf.

Na toch een twee uur werk en een lekkere lunch, waarbij het Marieke wat improvisatie kostte om alle monden van de groter dan aangemelde opkomst gevoed te krijgen, is er nog een nieuwe poging gewaagd om de fusees te laten bijgeven. Maar helaas, ze bleven zitten waar ze zaten. Tijdens de lunch is Marieke nog bedankt door Chris met een doos bonbons en Paul kreeg de gebruikelijke tester en was dankzij iedereen weer een eind verder om zijn Traxion weer op de weg te krijgen.

Het was een heerlijke dag waar weer eens lekker gesleuteld kon worden.

Paul Officier en Gaston Delvaux