Marc had vooraf aangegeven om eens te willen kijken naar de afstelling van ontsteking en de kleppenspeling. Onder het toeziend oog van enkele (met alle respect) “oud gedienden” en ervaren technici kreeg Marc de kans om zelf de kleppen te stellen, ontsteking op tijd te zetten en de afstelling van de carburateur te perfectioneren. Iedereen was het er over eens dat dit het best haalbare motorgeluid opleverde en onder het toeziend oog van expert Cees Bakker werd de Trax onderworpen aan een proefrit. Conclusie: Top gedaan Marc!
Wij (Frank en Francis) wilden onze auto ook wel even aan de experts tonen en de aftellingen fine-tunen. De afstellingen hebben wij tot nu toe vooral zelf gedaan door gewoon gezond boeren verstand te gebruiken en vooral goed te luisteren naar het motorgeluid. Al snel kregen we te horen dat we het goed hadden afgesteld en mocht ik enkel een kwart slagje geven aan de stelschroeven op de carburateur. Daarna keken we nog even samen enkele rariteiten op onze auto. De vacuümvervroeging kreeg veel bekijks en natuurlijk ook de dynamo, die is uitgevoerd met een derde borstel. Dit houdt in dat je de laadstroom kan afstellen en dit werd natuurlijk nog even tot in de perfectie gedaan. Hierna werd ook onze Trax onderworpen aan de onvermijdelijke proefrit. Dit keer was Henk Maas dienstdoend expert. Het motortje, transmissie, remmen en stuurinrichting werken naar volle tevredenheid en uiteraard wilden Henk en ikzelf wel eens weten waartoe onze Trax in staat is. Er werd even een stukje snelweg ingebouwd en laat nu maar eens zien wat je kan. Bij een snelheid van bijna 110 km/uur lieten we het gas los. We hadden nog over maar voor een auto van 76 jaar oud (ja, ja, 1939 is het bouwjaar) vonden we dit meer dan genoeg!
Als laatste kwam de auto van Julius aan de beurt. Hier werd de afstelling van de mistlampen gecontroleerd, deze was prima. De afstelling van de koplampen konden we helaas niet controleren vanwege een kapot lampje, jammer. De klepspeling van de auto werd gecontroleerd en deze was prima. Bij het demonteren van één van de bougies bleken deze zo vast te zitten dat die meteen afbrak. We kregen hem er wel gelukkig uit maar we hebben (gezien de nog voor de boeg liggende terugreis) er toch maar voor gekozen niet aan de andere te beginnen omdat de motor verder wel prima loopt! Als laatste nam deze keer expert Huib plaats naast Julius voor de proefrit. Julius had de indruk een rammeltje in de bak te horen en dit werd tijdens de rit door Huib bevestigd. Misschien toch even nadenken aan een revisiebeurtje voor de bak. Mooie winterklus, toch!
Tussen al dit harde werken door was er natuurlijk ruimte genoeg voor veel lol en bruikbare tips! Wij hebben weer een heerlijke dag gehad en vonden het geweldig deze dag te organiseren. Een volgende keer zijn jullie zeker weer welkom. Graag willen we nog even onze experts Huib, Cees, Henk en René bedanken voor de tips en tricks jullie aan Marc, Julius en ons hebben gegeven!
Als allerlaatste werd bij het afscheid nog even een blik geworden op de verlichting van de aanwezige Tractions. Ze werden allemaal nog aan een grondige keuring onderworpen. Dit gaf juist de kans aan de bewolking om plaats te maken voor de zon zodat alle deelnemers onder de laatste stralen huiswaarts konden keren!
Frank en Francis Kok
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20151010{/gallery}