We begonnen eerst met de demontage van diverse benzinepompen om ze daarna in het ultrasoonbadje met het onovertroffen ‘Dasty’ te laten pruttelen. Voordat het revisiesetje werd gemonteerd, inspecteerden we de pasvlakken van het boven en onderste deel. Er was een handig rond blokje met schuurpapier voorhanden - precies op de maat van de pomp - om te vlakken. Je zag bij sommige exemplaren dat ze redelijk krom waren getrokken door het aantrekken van de schroeven. Vaak is een te zachte pakking de oorzaak van deze vervorming. Na de voortreffelijke croissants en zelf gemaakte soep doken we de schuur in voor het volgende onderdeel: de ruitenwissermotor. Paul had samen met Rene een hele verzameling motortjes uitgestald en liet bij elk exemplaar wat bijzonderheden zien. Opvallendst was natuurlijk de op lucht aangedreven wissers van de eerste Tractions. Een rubberslang liep van de motor naar de aandrijving boven de voorruit. Ook zagen we speciaal voor de cabriolet gemaakte motortjes met slimme mechaniek. De later Tractions met de wissers onder de ruit, hebben een grappige oplossing waardoor de wissers een beetje achter elkaar zwalken. De ene is met het motortje verbonden en het stangetje van de andere wisser wandelt er als het ware achteraan. Bij de afsluiting bedankte Chris onze gastheer en gastvrouw en overhandigde het sleutelpresentje, een zelfgemaakte bobinetester.
Marc Vos
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20150912{/gallery}