De zon deed die dag ook haar best, wat mede de oorzaak was van een enthousiaste opkomst.
Op het programma, gelardeerd met Brabantse gastvrijheid, stonden drie belangrijke zaken tw; (1) Presentatie door Ben Kulsdom over interessante ’weetjes’ over techniek en onderhoud van de Traction, (2) Chris Hahn en Paul Officier over hun techniek van het ontluchten van de remmen, (3) en last but…. maar wel last minute ingeschoven: het vervangen van de koppakking van de Trax van Jan Uijlings.
Voor de dames, die verassend met velen aanwezig waren, stond een mooie wandeling bij de buren gepland. Bij de buren? Jawel naast het pand van Marc en Lia loop je zo de Strabrechtse Heide op. Een natuurgebied van maar liefst 1500 hectare.
Lia was de gastvrouw in het aanreiken en delen van het Brabants schoon.
Presentatie van Ben
Op het terras gaf Ben ons op zijn onnavolgbare wijze inzicht in de verschillende technieken van het ontluchten van het remsysteem. Daar de toehoorders zo enthousiast meedachten over het onderwerp, moesten zij af en toe even bij de les worden gehouden door de rest. Ben vertelt graag zijn ervaringen op een duidelijke manier en dat wil je maar al te graag bijwonen! Niet alleen remvloeistof maar ook het onderwerp smering kwam aan de orde, iets waar we allemaal baat bij hebben.
Ontluchten van de remmen
Chris had zijn fietspomp opstelling meegenomen en ook Paul had zijn apparaatje meegenomen waarmee hij zonder hulp de remmen ontlucht. We hebben het bij het aanschouwend onderwijs gelaten. Er stond wel een Traction op de prachtige “’smeerput”’ in de garage van Marc, maar dat was om de smeerpunten nog eens duidelijk te laten zien. Theo Baijens heeft een Legere met Suspension Gregoire op de achteras. Het werd na wat geredeneer duidelijk voor Theo hoe die nu eigenlijk werkt, en dat ook dit deel gesmeerd moet worden. Door de voorspanning op de achteras van dit mechaniek veert de auto soepeler in bij drempels.
Koppakking Na de ALV en rit in Lommel op 24 aug jl, was de thuisreis met de Traction van Jan Uijlings geen pretje. De motor liep onregelmatig, de luchtfilter raakte de motorkap met overduidelijke geluiden, de temperatuur liep naar de 80% (normaal 60%), en jullie raden het al, bij plaatsing in de garage begon het koelwater te koken. Ook dat was een belevenis die niet al te vaak moet voorkomen. Bij de experts Huib de Bruine en Henk Hessels ten rade. Met vrij grote zekerheid werd geconstateerd dat de koppakking de boosdoener moest zijn. Dus: zaterdag de 13e het vervangen van de koppakking extra op het programma.
Huib en Henk extra uitgeslapen, goede hulp van Frank Kok met Arendonkse humor, Rene Methorst met onderdelen en velen met goede moed aan het werk. Ik zag vier overalls in, op en onder de Traction, en voordat het tweede kopje koffie genuttigd werd, was de kop eraf (letterlijk en figuurlijk). De kop hing in de gemodificeerde takelinstallatie van Marc en we keken naar de drie plekken waar de koppakking lekte. Na het knikken naar elkaar, de oude pakking eraf en gekeken of de cilinderbussen iets bovenuit staken. Nee dus, maar om de hele motor te demonteren, was geen optie.
Dus gingen we ervan uit dat de nieuwe glimmende pakking toch zijn werk goed kon/moest doen. Nieuwe pakking erop, kop monteren en volgens het boekje met momentsleutel de bouten in de juiste volgorde aandraaien, kleppen stellen, compressie meten, koelvloeistof in de radiator en starten. De motor sloeg meteen aan en liep als een zonnetje. Bij het extra gas geven, bleek de radiateur te sproeien, dus lek !! Het sproeien van de koelvloeistof door het compartiment, raakte ook mijn bril. Natuurlijk was dat mijn goede bril (de werkbril zat gewoon in de tas), die goed nat werd. Ja, ik had hem meteen moeten afspoelen, maar druk druk niet gedaan. Gevolg: de anti-glanslaag is nu zodanig aangetast dat ik nieuwe glazen moet aanschaffen! Een onverwachte kostenpost, maar ja een hobby moet toch geld kosten? De wagen op de smeerput gereden met ondertussen toch wat markeringen van olie en vloeistof op de nieuwe oprit !? Een inwijdingsritueel? Nieuwe olie erin, motorkap erop en klaar (voorlopig) om naar huis te kunnen rijden.
Henk, Huib, Frank en ook de schrijver waren aan een rugmassage toe. Alleen dat was niet besteld en leverbaar in Heeze, dus na wat kreunen en moeilijk doen werkte onze gewrichten weer. Iedereen nogmaals bedankt voor jullie inzet en werk. Klasse !
Vervolg:
Met oud bestuurder en dorpsgenoot Andre Teulings hebben ik op de dinsdag daarna, wederom de kap de verwijderd, de kopbouten nagetrokken, kleppen gesteld en gekeken naar de radiateur. Van kijken werden we niet wijzer, dus ook de radiateur eruit en naar Radiateuren Service Brabant in ’s Hertogenbosch gebracht.
Inmiddels met de gelaste radiateur een proefrit onder een mooi zonnetje gemaakt met een glimlach op mijn gezicht en wel een lege portemonnee.
Dank zij de inzet van velen, vooral op de sleuteldag, is de Traction weer rijklaar voor de rit op 19 oktober.
Het blijkt maar weer dat de sleuteldagen onmisbaar zijn voor TANzuid. En het genot van de vele (sterke) verhalen, broodjes, soep, koffie en fris deze dagen zeer aantrekkelijk maken.
Op de 19e oktober in Oud Turnhout mag onder de motorkap gekeken worden.
Jan Uijlings
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20140913{/gallery}