TAN Afdeling Zuid  

Versnellingsbakken en zo!

Ook dit jaar mochten wij, naar goede traditie, wederom een sleuteldag voor Tan-zuid in het Belgische Arendonk organiseren. Door de medewerking van velen werd ook dit weer een gezellige en vooral leerzame dag. Vooral het weer speelde met een volle dag zon en zo’n 26 graden hierbij ook een belangrijke rol.

Als hoofdonderwerp van deze dag was er gekozen voor de versnellingsbak. Iedere Tractionist weet inmiddels dat dit één van de onderdelen is die de nodige aandacht verdiend. Het blijft dan ook (zeker voor de niet zo ervarene sleutelaars) altijd interessant om nog eens zo’n “bakje” te openen. Pim werd bereid gevonden om vanuit het centraal magazijn een ongerept exemplaar mee te brengen waaraan gesleuteld mocht worden. Na een staand bakje koffie is direct begonnen aan de grondige inspectie van de bak en de staat van de inhoud. Bij het verwijderen van het deksel kon een eerste blik in de bak worden geworpen.

 

In eerste aanblik bleek de bak in behoorlijke staat te zijn. Her en der een klein spelinkje maar zeker een mooi begin om mogelijk een perfecte bak van te maken. Meteen was er reden tot discussie. Enkele leden zijn bezig een steunplaat te maken om de bovenste as te ondersteunen. Deze moet dienen om speling op de diverse onderdelen op deze as (in de toekomst) tot het minimum te beperken. Voors én tegens worden gegeven en iedereen moet hierin vooral zijn eigen afweging maken. Daarna waren het kroon en pignon alsmede het differentieel aan de beurt. Deze bleken in zeer goede staat te zijn en na het verwijderen werd door de specialisten uitgelegd hoe dit geheel volgens fabrieksnormen moet worden geïnstalleerd. Huib heeft hiervoor een speciaal stuk gereedschap gefabriceerd, dat dienst doet bij de juiste afstelling. Als laatste werden de overige lagers, tandwielen, assen en bussen verder gedemonteerd en aan een grondige inspectie onderworpen. Conclusie was dat het magazijn in deze bak een prachtig exemplaar in huis heeft dat, na een grondige schoonmaakbeurt en het vervangen van de nodige busjes en lagers, voor vele zorgeloze kilometers met onze zo geliefde dame kan zorgen. Voor de geïnteresseerden: wees er dus snel bij in ons centraal magazijn. Pim en Huib, heel erg bedankt voor het meebrengen van de benodigde materialen en de deskundige uitleg!

 

Na het soepje en de bammetjes waren er nog enkele karweitjes die moesten worden gedaan. Zo is Ivo Baijens bezig met de restauratie van een vooroorlogs exemplaar en ook aan zijn versnellingsbak zat een klusje waarbij hij wel wat hulp kon gebruiken. Enkele bronzen busjes moesten worden gedemonteerd en uiteraard vervangen door nieuwe. De garagepers deed dienst voor het eruit en wederom erin persen van de oude en nieuwe busjes. Ideaal zou zijn als je wat speciale asjes in diverse maten hebt voor het in en uitpersen van de bussen maar, bij gebrek aan beter, doet de inhoud van een gereedschapswagentje of een doppenset wonderen. In geen tijd werd ook dit karweitje gefikst en konden we direct door naar het volgende.

Chris Hahn was niet geheel tevreden over het motorgeluid van zijn Traction. Volgens eigen zeggen hoor de hij een vervelend “tikje” in zijn motor. Uiteraard waren de diverse makkelijke (en sfeervolle) opmerkingen snel gemaakt maar er bleek aan het gehoor van Chris niets mis te zijn. Snel werd de krik gepakt, het kleppendeksel gedemonteerd en het stellen van de klepspeling kon beginnen. Deze werd nauwkeurig door Huib nagekeken en nadat de laatste kleppen waren bijgesteld kon de motor weer worden gestart. Prima job, de motor loopt weer als een zonnetje zonder de vervelende bijgeluiden waar je “getikt” van zou worden.

Als laatste had René Methorst een verzameling versnellingbakhuizen en deksels meegenomen. Aan de hand hiervan konden we de gehele geschiedenis (en daarmee de “ontwikkeling” van hét probleemonderdeel aan onze auto’s bij uitstek) worden aanschouwd. Prachtig om te zien dat iemand een studie heeft gemaakt van de vele (vaak) kleine verschillen die door de jaren heen zijn aangebracht. Nog mooier is het dat zo iemand bereid is deze kennis met onze sleutelaars te delen én het ook nog met echte exemplaren kan laten zien. René bedankt voor een prachtig onderdeel op onze sleuteldag en de unieke mogelijkheid om deze collectie bij elkaar te kunnen zien. Zoals u ziet was ook dit weer een goed gevulde sleuteldag en kon naar onze mening iedereen (al dan niet met Traction) weer met een beetje meer ervaring huiswaarts keren. De opkomst was met achttien personen fantastisch geslaagd.

Wij hebben het weer een topdag gevonden en hopen dan ook in een nieuw sleutelseizoen onze vele medehobbyisten wederom te mogen ontvangen.

Groetjes

Frank en Francis Kok