We werden we gastvrij ontvangen door Huub en Marijke Verreijt in een warme bedrijfshal achter hun huis. Nog maar net aan de koffie en cake vroegen we aan Huub hoe het toch kwam dat hij niet alleen voor Citroëns maar ook voor Rolls Royces was gevallen. We zaten namelijk te midden van een Silver Cloud I die in volle restauratie was, en naast een Corniche die er tiptop uit zag. Huub vertelde hoe hij onder andere via EBay een van de auto’s uit Californië had gehaald. Als technicus was het razend interessant om met RR aan de slag te gaan. De link die wij eerst nog niet in de gaten hadden was natuurlijk de veerbollen van de DS die door RR zijn verbeterd en in deze prachtige bolides werden verwerkt. Huub heeft deze ook zelf vervangen bij de auto’s.

Na deze stukjes Engels vakmanschap te hebben bewonderd was het tijd voor “nog een bakkie”. Als je dat tegen Huib en Cees zegt denken ze niet aan koffie, maar aan een Traction versnellingsbak natuurlijk! Het toeval wilde dat Ivo die dag een versnellingsbak mee had genomen die uit zijn 37’er restauratie project komt. Heerlijk smoezelig en goed dus om eens open te maken. Binnen no-time werd de deksel gelicht, en ging onze bak-o-loog Huib helemaal los.

Ivo was ondertussen flink bezig om de bak verder te ontmantelen en wij hopen maar dat hij goed onthoudt hoe alles weer in elkaar moet worden gezet. Volgens Ivo “gewoon logisch nadenken en het boek er even bij houden als je het niet weet”. Het leuke was dat zo’n vooroorlogse bak net weer wat anders is dan de latere versies. Zo is het vergrendelings mechanisme anders dan bij de 50’er die in onze auto ligt. Huub beschikt over een mooie werkplaats dus was Ivo al snel bezig om het geheel in de spoelbak te reinigen, zodat straks de nieuwe bronzen bussen, lagers en keerringen er weer op kunnen.

Ondertussen werd de Traction van Huub nagekeken. De (nieuwe) carburateur vertoonde af en toe wat kuren. Cees en Jan leefden zich uit in het open maken en reinigen van dit gevoelige mechanisme. Na het nodige blaas en fluitwerk op de sproeiers met de bekende smaak van benzine en het opschuren van de vlotter liep de auto weer als een zonnetje.

Tot slot liet Huub ons nog zijn andere Silver Cloud II zien die wel in rijdende staat is. Tja, je denkt meteen aan een auto met chauffeur met witte handschoenen als je zo’n statig apparaat ziet. Mylord en Mylady op de achterbank met sigaar en cognacje en toeren maar. Dat is toch wat anders dan het alpinopetje op en stokbroodje achterin wat wij gewend zijn. ..

Tijdens de lunch sprak Jan lovende woorden uit voor onze gastvrouw en gastheer, waarbij hij – zeker van toepassing bij de buitentemperatuur van -10 graden, als dank de TANZuid sjaal uitreikte.

Marijke en Huub, reuze bedankt voor de gastvrijheid en de leuke sleuteldag!

Marc Vos