TAN Afdeling Zuid  

Een winterbeurt en ALV bij 18 graden?!

Dit jaar hebben we de Algemene Ledenvergadering in het najaar gehouden, mede omdat het voorjaar al redelijk druk is met clubactiviteiten. Zo hadden we op 29 oktober al vroeg koers gezet naar Roosendaal om bij Paul en Nel Zomers op de koffie te komen.

(Huib checkt of Rolf wel voldoende anti-vries gebruikt...)

We werden gastvrij ontvangen in hun mooie verbouwde boerderij. De ochtend werd nuttig besteed met het doornemen van de activiteiten, financien en natuurlijk een blik op het komend jaar. De middag stond in het teken van De Winterbeurt waar Henk en Huib ons aan de hand van hun Tractions tips gaven hoe onze auto netjes klaar te maken voor de kou. Nou ja, kou daar was nog weinig van te merken met zo'n 18 graden celsius konden we lekker buiten zitten, voor de afsluiter - smullen van de spare ribs die Paul gebakken had met een berg frieten erbij.

De Ledenvergadering

De opkomst wat met 19 leden wat lager dan voorgaand jaar, maar toch voldoende om met elkaar terug te kijken op een verenigingsjaar zowel in 2010 als 2011 met goed bezochte activiteiten. Waar we vorig jaar wat meer uitgegeven hadden om zoals bedoeld onze kaspositie wat te minderen, sluiten we 2011 naar verwachting af met een klein tekort van 25 euro. De kas is nog op voldoende sterkte om dat te dragen. Chris Hahn deed mede namens Pieter Stallen als lid van de kascommissie verslag, en de verrichtingen van onze penningmeester Geert van Eijk werden akkoord bevonden.

Punt van aandacht in de vergadering was om te blijven zorgen dat de deelname kosten voor activiteiten niet stijgen. We willen het leuk houden om mee te rijden, dus zullen de organisatoren voor 2012 ook weer hun best gaan doen om mooie ritten neer te zetten en tegelijk ook op de centjes te letten. Het Hemelvaart comite kwam bij monde van Paul Zomers en Hans Schippers met het voorstel om volgend jaar niet de all-in formule te hanteren zoals afgelopen jaren, maar bijvoorbeeld het diner op vrijdagavond optioneel te maken. Zo kun je zelf meer bepalen wat je uitgeeft.

Nieuw evenement in 2011 was de vakantieweek in Frankrijk. Henk Hessels vertelde hoe ze het hadden aangepakt (simpel houden) en zei dat het meerendeel van de deelnemers het goed naar hun zin had gehad. Voor 2012 komen Henk en Fons tijdens de nieuwjaarsreceptie met een nieuwe zomer week. Mochten er meer mensen zijn die zoiets bijvoorbeeld liever in het najaar met een groep willen doen, dan kan Henk uitleg geven over de aanpak. Een ander idee waar aan wordt gedacht is om een keer een 'mannenweekend' te organiseren, en daar was genoeg animo voor, dus Henk kan hier verder op gaan broeden.

Jan Uylings blikte voor ons terug op een mooi seizoen 2010-2011 en bedankte de origanisatoren van alle activiteiten. Ook een grote pluim voor de leden uit Limburg met de 1e prijs voor de Traction Cabriolet op het MECC op de TAN stand. Voor 2012 is al weer druk gepland voor de deelname aan Interclassics op het MECC, de nieuwjaarsbijeenkomst, de voorjaarsrit, het Hemelvaart weekend in de buurt van Calais, de Aspergerit, de Zomerweek, het Jaarfeest, en de Najaarsrit. Voor de ICCCR in Engeland wordt ieder verzocht zelf te reserveren bij de ICCCR organisatie. Een bijzonder punt van aandacht is het Jaarfeest. Wij zullen dat gaan organiseren op 25 en 26 augustus 2012 in de buurt van Grubbenvorst/Venlo. De zondag zal in het teken staan van een bezoek aan het Floriade terrein en onze Tractions zullen daar als een stoet voorbijtrekken voor het publiek. We hebben daarna ook ruim de tijd om rond te kijken op deze bijzonder interessante landbouwtentoonstelling. Op de zaterdag kan men ook al deelnemen aan het jaarfeest met een rit en kamperen/overnachten in de buurt. Daarvoor is al een plan in de maak bij het bestuur. Jan Uylings en Guus Gussenhoven trekken dit plan, en de rest van het bestuur zal per onderdeel coordineren. Er is vooral ook behoefte aan vrijwilligers onder de (familie)leden om te helpen bij de inschrijving, secretariaat, rit uitzetten, catering, verkeersregelaars etc.) Dus meldt je aan bij Jan Uylings (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) als vrijwilliger.

Voor 2012 zijn al wel ideeen voor de sleuteldagen, en Guus is bezig om de locaties en onderwerpen vast te leggen. Huib de Bruine geeft aan dat de directie van thermPhoss ons graag weer ontvangt in Maart of April. Men zou dan ook graag zien dat de deelnemers in de Traction komen, en het personeel willen uitnodigen om die dag te komen kijken. Wij overwegen ook in 2012 een Technische Check te organiseren in overleg met Ton van Heesch. Daarnaast hebben Ad de Roos, Peter Eckeveld (dinitrol dag) en Huub Verrijt hun lokatie aangeboden voor een sleuteldag. Dus voldoende mogelijkheden voor de eerste helft van 2012. Gezien het feit dat er diverse kinderen en kennissen zijn van leden die interesse hebben in sleutelen zullen we hier in het bestuur extra aandacht besteden. Stimuleer ze dus vooral om mee te komen!

Jan Uylings gaf een korte presentatie over de ideeen om nieuwe leden te interesseren voor afdeling Zuid van de Traction club en vond tijdens de vergadering in Leo Aarden een maatje om hier verder aan te gaan werken. Daarnaast gaan we ook kijken of we de leden die we minder vaak hebben gezien de laatste tijd kunnen uitnodigen voor een gezellige praatavond bij hen in de buurt.

Ter afsluiting werd nog even stilgestaan bij de leden waarvan we weten dat ze door ziekte van hun of hun partner even een minder prettige tijd doormaken. Gelukkig zijn de meesten inmiddels al weer aan de beterende hand.

Na de lunch gingen we over op het onderwerp: De Winterbeurt

Henk Hessels trok de motorkap en kofferbak open om ons te laten zien wat je al zo moet doen om je Traction winterklaar te maken (als deze een tijd stil gaat staan).

Allereerst zorg je ervoor dat het koelsysteem, is voorzien van voldoende Antivries. Soms wordt ook het koelwater uit de motor afgetapt, maar dat geeft kans op roestvorming in het blok, met daarna vervuiling van de radiateur.

Accu eruit halen, en op een druppellader aansluiten, tevens de accubak eruit halen en controleren op zuuraanslag, kan soms hele vervelende consequenties hebben voor de carrosserie achter de accubak.

De olie verversen, en de benzinetank volmaken, dit i.v.m. condensvorming in de tank. Je kunt dan ook een benzinestabilisator toevoegen tegen gomvorming, en ter voorkoming van startproblemen in het voorjaar. De olie verversen, omdat er zuren en vocht in de gebruikte olie zitten die de metalen delen kunnen aantasten.

Bij de versnellingsbak het oliepeil controleren, en desnoods verversen. De gehele wagen doorsmeren en oliƫn.

Zet de wagen op blokken, dat voorkomt het vervormen van de banden, en geeft wat minder belasting voor de wiellagers.

Gebruik goede motorolie en antivries, dat voorkomt enorme schades. Henk liet zien wat voor prut er uit een motor kan komen als je nooit olie ververst. 

Eens per maand het rempedaal intrappen (dat voorkomt roestvorming en het vastzitten van de remzuigers)

En bij de afsluiting van het technische gedeelte kwamen de dames met goede zin terug van een dagje shoppen in het nabijgelegen outlet.  (Ook zij zorgden ervoor dat ze goed de winter ingaan).

In een stralend zonnetje op het buitenterras lieten Paul, Nel en hun kinderen ons genieten van dampende schalen met Spare Ribs en frieten. Een mooie afsluiting van een goed bestede dag.

Familie Zomers bedankt voor de gastvrije ontvangst!

Lia en Marc Vos