Leuk was ook om veel nieuwe leden of oude leden die weer eens kwamen kijken te ontmoeten. De straat stond vol met Tractions, DS, een heuse 11BL Cabriolet en een Rosalie. Blijkbaar is de benzineregelaar voor velen een bron van vragen, zo ook was dat voor Frank. Hij vertelde ons hoe zijn zoektocht naar het reinigen van de carburateur was verlopen. Uiteindelijk had hij het geluk een oude ultrasoonreiniger te redden van de schroothoop. Het is een soort friteuse, maar dan om soep van je carburateur te trekken, vandaar de titel van dit verhaal. Via internet kwam hij op het spoor van een allesreiniger Dasty die je bij de Wibra voordelig kunt kopen, wat warm water erbij en borrelen maar. In een kwartier tijd is al het vuil uit het huis van de carburateur en van de messing onderdelen en teflon ringen verwijderd. Even met wat perslucht schoonblazen en laten drogen en weer monteren. Nu is het voor de na-oorlogse auto's niet moeilijk om aan nieuwe pakkingen en sproeiers te komen. Voor de 32PBIC die de meesten hebben bestel je zo een setje bij ons magazijn. Pim Wittop Koning had ook een paar setjes meegenomen. Voor het oudere spul, of modellen die maar 1 jaar zijn gemonteerd, moet je ergens anders zijn. Op een beurs in Frankrijk kwam Frank het bedrijf B2H tegen (+33 01 60 90 82 00  www.b2h.fr). Via internet heeft hij vervolgens een revisiesetje besteld voor zijn specifieke carburateur.

Jos Plasmans en Cees Bakker hadden mooie posters gemaakt met het principe van de carburateur en een tekening van de 32PBIC in onderdelen. Samen met Rene Methorst had Frank kopieën gemaakt van het afstellen en monteren van de Solex carburateur. Ieder kreeg netjes een setje leesvoer mee naar huis. Het is de bedoeling dat meer documentatie zal worden gescant en op de site van traction-avant.info komt te staan of in boekvorm wordt uitgegeven door de clubshop. Tegen het einde van dit jaar hopen we daarover meer te kunnen melden. Petje af voor al het werk dat is verzet mannen! 

Vervolgens werden de schoenendozen geopend, ging Jan Uylings motorkap open en werden de gorgelkastjes op tafel gelegd. Rap werden de carbs uit elkaar geschroefd en klaargelegd voor de "friteuse" . Kleine onderdelen gingen in een theeblaadjes houder om ze niet kwijt te raken in het warme badje. Na een kwartiertje ultrasoon was de soep klaar en kwam er weer een herboren carburateur uit. Tijd om hem weer voorzichtig in elkaar te zetten en vooral geen onderdelen over te houden... Jan ging snel een proefritje maken met Francis in de Traction en kwam stralend terug. Het gestotter was opgelost en Jan gaat dus noooit meer bij een oude vergane pomp in Frankrijk tanken. De benzine daar was net zo antiek als zijn Traction.

Rene Methorst kwam als toetje nog met een hele verzameling Solex en Zenith carburateurs zodat we zelfs varianten zagen met een dubbele Zenith die meer trekkracht had en minder verbruikte dan de Solex uit die tijd. Ook leuk de thermostarter carburateurs die met een pijpje op het uitlaatspruitstuk werden aangesloten. Of ook de originele verwarming accessoire: een luchtvanger voor op het uitlaatspruitstuk, een parallel kanaal gegoten op het spruitstuk en een leiding naar het interieur voor de warme lucht. Air-Cho (chaud) heette deze oplossing. Natuurlijk moesten we ook even "brommers kieken": Peter van Eckeveld was op zijn motor met Wankel motor naar Arendonk gekomen. En vader en zoon Kolenbrander waren present met hun recent gerestaureerde 11B, een waar plaatje, klaar om volgende week zelf in te trouwen net als pa en ma dat ooit hadden gedaan in dezelfde auto! En om bij weg te dromen natuurlijk de Cabriolet 1938 van Henk Tappel.

Soep en worstenbrood was er in overvloed, dus ook onze carburatie werd goed op peil gehouden door Francis, waarvoor onze dank. Tja en met zoveel organisatoren hadden we even geen rekening gehouden dus de als dank overhandigde TANZuid sjaal werd even opgerekt om eenieder om de nek te houden. 

Frank en Francis bedankt voor deze prima sleuteldag!

Marc Vos