TAN Afdeling Zuid  

Sleuteldag bij Geert en Leontien

Sleuteldag bij Geert en Leontien

Het was 7 november sleutelen in de party tent bij Geert en Leontien van Eijk. Nou ja sleutelen, we hielden schone handen, want het thema was verkeersveiligheid en het ging ook over elektronica. Leontien en Geert hadden het groots aangepakt door een enorme partytent in de achtertuin op te bouwen samen met Ton en Wilma Helbers. Omdat het tegelijk ook een housewarming party was, werden wij getrakteerd op een heerlijk warm buffet.

John Claassen, een collega van Guus Gussenhoven kwam ons vertellen over de veiligheidseisen van voertuigen. Als deskundige van de verkeers ongevallen dienst maakt hij heel wat mee op de weg. Als het ergens is misgegaan komen de experts vaststellen wat de werkelijke toedracht is geweest. Er was natuurlijk ook voldoende ruimte voor de vragen van het aandachtig luisterende publiek. Wat voor aanhanger mag ik achter mijn Traction trekken? Witte of gele platen op de Eriba? De koplampen van mijn camper smelten als ik in de file sta. Mag ik de Traction op een aanhanger achter de auto meenemen? Mag ik zelf mijn nummerplaten schilderen in de Franse stijl? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Aangezien het door het woud van wetten en regels ook niet altijd even makkelijk is voor de doorsnee agent op straat, kan het voorkomen dat je als oldtimer rijder per ongeluk toch bekeurd wordt voor een APK. Het advies was om bij twijfel toch altijd navraag te laten doen of de bekeuring wel terecht was. Let wel op als je met je oldtimer op een aanhanger de weg op gaat, want ook voor de spanbanden gelden regels en keurmerken tegenwoordig. Dus zorg voor een goede borging en goedgekeurd materiaal. Tot slot was er nog aandacht voor de remmen - zorg ervoor dat ze goed zijn afgesteld en elke 2 jaar de remolie verversen omdat deze vocht opneemt. Ga je een keer berg af en krijg je belletjesvorming door warme remmen dan is het afgelopen met de pret. Ook kan er door roestvorming blokkering optreden in de remzuigers, zonder dat je het door hebt.

Na de voortreffelijke lunch ging het hittekanon weer even aan in de tent en konden we weer opgewarmd aan de slag met een verkeersquiz. Onze gastheer Geert had ergens uit de oude doos de verkeersreglementen opgeduikeld en daar 19 moeilijke vragen over bedacht. Met andere woorden, wat had een Tractionrijd(st)er destijds moeten weten voordat hij of zij met het roze papiertje de weg op mocht? Wie weet nog hoe hoog een achterlicht of richtingaanwijzer maximaal mag worden bevestigd? Of dat je zowel links als rechts langs een groene verkeerszuil mag rijden. Uit de 4 namen van deelnemers met de meest goede antwoorden werd Frans Gommans als gelukkige winnaar getrokken. Hij mocht een produkt van AEC (zie hierna) in ontvangst nemen.

Daarna gingen we luisteren naar Matthijs Peters, inmiddels eigenaar van AEC, en onze uitvinder van nieuwe oplossingen voor elektronica problemen bij oldtimers.  Het schoolbord werd opgehangen en we kregen een uitleg over wit en minder wit licht aan de hand van een stukje theorie. We waren niet ingedut, want degenen die ervoor hadden doorgestudeerd wilden ook wel hun inbreng laten horen, zodat we een levendige discussie kregen over dit stukje. Maar ja, wij gewone knutselaars wilden natuurlijk graag horen wat onze Willie Wortel aan leuke dingen had uitgevonden voor de Traction. Dus was het deze keer Frans Gommans die telkens een praktische vraag had over zijn Traction - en ja hoor, daar was dan inmiddels weer een leuk product voor bedacht! Allereerst het gebruik van een wisselstroomdynamo voor 6V auto's met een spanningsregelaar van Matthijs. Deze haalt het dubbele amperage uit de dynamo, zodat je nooit een teveel ontladende accu hebt tijdens het rijden met dimlicht. Of als je een radio of andere verbruiker zoals navigatie wil aansluiten zijn er omvormers naar 12V. Voor het gebruik van de ruitenwissers is er nu ook een variabele weerstand die de ruitenwisser motor helpt op te starten en dan lekker door laat lopen. En ook de rijders met een 12V auto kunnen kleine omvormsetjes kopen die de 6V onderdelen zoals tankmeter of electrisch klokje kunnen laten functioneren. De achterlichten met LED verlichten kenden we natuurlijk al. Als noviteit kregen we te zien hoe een knipperlicht bajonet lampje vervangen werd door een LED oplossing. Gewoon op een bajonetfitting gemaakte print die het originele lampje vervangt. De knipperlicht automaat kan dan het beste vervangen worden door een modern knipperrelais. Auto's met een mechanische knipper automaat (de bekende keukenwekker) kunnen deze gewoon blijven gebruiken. 

Geert, Leontien, Wilma en Ton, bedankt voor de leuke ontvangst, en natuurlijk ook dank aan onze sprekers!