TAN Afdeling Zuid  

Sleuteldag 8 dec 2007

Sleuteldag 8 dec 2007

Op een winterse 8 december waren we te gast bij Frans en Ria Gommans. Het werd een gezellige en leerzame dag, onder andere door het bezoek aan het restauratiebedrijf van de fa. Niessen. Ook was er een verrassing voor de gastheer en gastvrouw in de vorm van een leuke collage over hun Traction gemaakt door Hans van den Brandt.

Op een kille winterdag kwamen we 's ochtends in Lottum aan bij Frans en Ria Gommans, alwaar de kachel weer heerlijk snorde in de mooie sleutelruimte. Met een kop koffie achter de kiezen begonnen we aan het verhaal van de Traction van Frans. Wat was het probleem, de motorkap sluit niet mooi aan op de carrosserie en de grille en Frans vroeg advies hoe we dit probleem het beste konden oplossen. Aangezien er meerderen van ons al eens met dit bijltje gehakt hadden, togen we snel aan het werk om de motorkap los te nemen en te kijken hoe het daaronder zat met de maten. Het bleek dat het rechter voorwiel een centimeter dichter bij het achterwiel stond dan het wiel aan de andere zijde. Met het maatboek van Chris in de hand en de centimeter werd verder gemeten. Uiteindelijk bleek de voortrein recht op de jambonneau te zitten, maar toch scheef te staan. Daarom werd besloten dat Frans het beste wat vulplaatjes kan maken en die monteren. Als alles dan weer recht zit, kan ook de motorkap afgehangen worden. 

In de tussentijd informeerden enkelen naar de super barbeque met spit die Frans had gemaakt. Perfectionist in hart en nieren zoals Frans is, had hij een electrisch aangedreven spit gemaakt waar een paar keer per jaar een varken op geroosterd wordt. Het water liep ons al in de mond, zult u begrijpen.

Tegelijkertijd kwam er uit de tas van Matthijs en Jos een mooi proef exemplaar van de verbeterde LED achterverlichting. Op de sleuteldag bij Jac Jamar was flink ge-expirimenteerd met een proefopstelling. Daar bleek dat het zorgen van een goede en gelijkmatige spanning en stroomtoevoer belangrijk is en de keuze van de juiste LED. Matthijs, Jac en Jos hadden een nieuwe schakeling bedacht die alle eerder ondervonden problemen teniet doet. Ook zal nog een andere kleur LED (amber) worden getest ivm de betere zichtbaarheid. De uiteindelijke kleur door het lampglas is dan nog steeds rood hoor, maar wordt nog eerder opgemerkt door het menselijk oog. Nou de proefopstelling die onze Willie Wortels lieten zien gaf een duidelijk en helder rood stadslicht en remlicht. Ook is het hen gelukt om een bajonetoplossing en een buislamp oplossing te maken. De planning is om een aantal printplaatjes en overige materialen aan te schaffen. Dan krijgen de leden in Zuid de mogelijkheid om op de sleuteldag van 8 maart zelf een setje in elkaar te zetten tegen kostprijs van een paar tientjes. Dit kan voor 6V en 12V tractions. U krijgt dan een schakeldoosje/voeding dat u in de kofferbak plaatst en aansluit op uw originele bedrading naar de achterlichten. In uw achterlichten plaatst u de led lampjes en rijden maar! 

Zoals u wellicht al weet beschikt onze Frans over een prima bar aan huis, zodat we tijdens de lunch met heerlijke soep onze broodjes konden nuttigen en natuurlijk ook een Limburgs pilsje konden drinken. Ria en haar dochter hadden weer hun best gedaan in de keuken! Tot grote verrassing van Frans en Ria kregen ze een collage aangeboden over hun Traction. Hans van den Brandt had in de plaatselijke krant een artikel over Frans gevonden en uitgeknipt, en met de nodige plaatjes van aspergeritten en sleuteldagen omlijst.

's Middags gingen we naar Grubbenvorst, om daar bij de gebroeders Niessen te kijken naar al het moois dat zij restaureren. We werden hartelijk ontvangen en kregen een rondleiding door het hele bedrijf. Hier worden nog op ambachtelijke wijze oldtimers gerestaureerd. Spatborden van een Aston Martin bijvoorbeeld die worden geklopt uit aluminium met houten hamer op een zandzak. Topstuk dat we konden bezichtigen was een Talbot-Lago T120 uit 1939. Een auto waar maar enkele exemplaren van zijn gemaakt en die helemaal is gestript en weer opgebouwd wordt. Een waar kunstwerkje, waarbij het houtwerk van het frame van de carrosserie nog de meeste hoofdbrekens kostte. Als het meezit gaat deze auto in de zomer van 2008 een mooie prijs winnen op het concours van Pebble Beach in de Verenigde Staten. Aardig detail was ook de versnellingsbak die met pre-select werkt. Je schakelt vast naar de volgende versnelling en via het bedienen de koppeling schakelt de auto pas op of terug.

Frans, Ria en fa. Niessen, bedankt voor de mooie sleuteldag!

Marc Vos

foto's van David Vos