Vorig jaar is met een grote groep leden een soldeermiddag gehouden om de printplaten te maken voor de aansturing van de LED lampen. Deze innovatie is toen met veel ijver door Matthijs Peters, Jos Plasmans en Jac Jamar voor TAN Zuid tot stand gebracht. Na die dag is er hard gewerkt om de gesoldeerde printjes nog eens aan een kwaliteitscontrole te onderwerpen en vervolgens in een mooie metalen doos te zetten en met hars vol te gieten. Het drietal heeft op de zolderkamer flink de handen uit de mouwen gestoken om vervolgens aan alle 40 deelnemers een kant en klaar kastje te overhandigen.

Omdat er veel varianten zijn van de achterlichten van de Traction's, is er voor gekozen dat eenieder zelf de led lampjes monteert op een metalen strip in het achterlicht. Dus het op pas maken doe je zelf aan de hand van een handleiding die op de site staat. Omdat het bestuur de indruk had dat nog niet iedereen tot het inbouwen over was gegaan is deze sleuteldag georganiseerd, zodat iedereen met vragen die dag een antwoord kon krijgen.

Na het ontwikkelen van de oplossing met de leden van afd zuid, kreeg Matthijs de smaak te pakken. Eind 2008 is hij samen met een partner een eigen bedrijfje begonnen dat kant en klare electronica oplossingen voor oldtimers zal leveren via de vakhandel zoals CTA-Service. Zo is een systeem ontwikkeld om b.v. een navigatiesysteem te voeden, en een verbeterde spanningsregelaar voor de 6v dynamo. In de loop van 2009 komen deze produkten op de markt. Meer informatie over de produkten en verkooppunten vind je op www.ae-components.nl/

De sleuteldag begon met een uitleg van Matthijs over de diverse led lampen die inmiddels op de markt zijn gekomen en de produkten die hij zelf heeft doorontwikkeld. Er zijn bijvoorbeeld diverse lampjes te koop waarin led's zitten, maar deze zijn niet altijd effectief. Zo kunnen ze bijvoorbeeld te heet worden aan de lampvoet, waardoor het lamphuis gaat smelten en de levensduur vermindert. Of er worden geen rode led's maar witte gebruikt, maar als je een rood lampglas ervoor zet dempt dit de witte straling (andere frekwentie). Tijd dus om het beter te doen.

We zagen de prototypes voor vermogensomzetters voor navigatie en autoradio. Mooi compacte kabels die je zo achter het dashboard kunt wegwerken. Je kunt niet alleen van 6V naar 12V omzetten, maar ook bezitters van een 12V trax kunnen een omzetter gebruiken voor een 6V ruitenwissermotor. Zo vertelde een van de aanwezigen dat hij in zijn auto een mysterieus sigarendoosje aantrof, dat spontaan in rook opging nadat de ruitenwisser flink dienst had gedaan. Dit stukje huisvlijt van de vorige eigenaar bracht natuurlijk de nodige risico's met zich mee.

Sommigen van ons gebruiken al een 6V of 12V wisselstroomdynamo, zodat de verlichting en eventuele accessoires zoals een kachel of ventilateur voor de radiator voldoende stroom krijgen. Voor de wisseltroom dynamo zoals te koop bij CTA komt er straks een spanningsregelaar die veel meer vermogen uit deze dynamo haalt. Dat betekent dat u met uw Traction probleemloos verlichting kunt voeren, de ruitenwissers aanzet en eventueel ook de caravan van voldoende stroom kunt voorzien. Er is al een tractionnist in het zuiden die een koelboxje voor de witte wijn achterin gaat bouwen, zo gaat het gerucht....Nog even en we hebben een hybride Traction Avant rijden.

Na de theorie met koffie en koek, en de lunch was het tijd voor de praktijk. Hans en Thomas Schipper gingen aan de slag om de led's op een strip te monteren en sloten de bedrading aan op hun auto. Het resultaat was bijna oogverblindend veel licht. Dit is heel wat anders dan de gloeiende spijkers achterop menige Traction. En toch is het originele aanzicht behouden.

Aan het eind van de sleuteldag bedankte Guus Gussenhoven namens de aanwezigen onze gastheer Ad de Roos voor de geboden gastvrijheid en lekkere koffie, en Matthijs Peters voor de heldere uitleg.

De inbouwbeschrijving met foto's kunt u downloaden in de rubriek Techniek / Uitleg Led lampen (nadat u bent ingelogd)

Inmiddels hebben de ontwerpers ook wat meer ervaring met de inbouw opgedaan en daarom nog wat tips:

Tip 1: Als je een achterlicht hebt met een ronde glazen kap, is er vaak een lensje voor het stadslicht. Zorg ervoor dat een van de 2 led's precies achter dat lensje komt, en dat het zo diep mogelijk in het lamphuis is gemonteerd, dus met een maximale afstand tot de lens. Dit geeft het meeste rendement.

Tip 2: Sommige kapjes bevatten van binnen een verflaag, die je kunt verwijderen. De ronde glazen hebben vaak rode verf die met wat thinner weg te krijgen is. Bij geverfde kunststof kapjes gebruik je een minder aggressief middel, bijvoorbeeld nagellak remover. De nieuw gekochte langwerpige kunststof kapjes bevatten een reflector met een gat erin. Demonteer de reflector en verwijder de zilverlaag. Monteer de 'reflector' weer. Zorg er wel voor om links en rechts een losse reflector op de auto te hebben.

Tip 3: Maak een messing beugeltje met daarop de 2 led's. De metalen plaat zorgt voor koeling. De leds worden erop geschroefd. Meet eerst de exacte plaats van de twee buislampjes op. Monteer de leds op dezelfde hoogte als de buislampjes en zo verticaal mogelijk zodat ze goed naar achteren uitstralen. Dit kan betekenen dat het beugeltje wat gebogen moet worden. Het beugeltje kun je schroeven over de bevestigingsgaten van het originele achterlicht.

Tip 4: Er gaat een plus draad naar elk achterlicht, het kastje regelt de sterkte voor stadslicht en remmen. Maak daarom op de led een aansluiting voor plus en min. Met de mindraad kun je in de kofferbak een geschikt massa contact maken.

Tip 5: Het regelkastje kun je bijvoorbeeld in de kofferbak links boven aan de zijkant monteren. Er zit daar een verbindingsplaat van de carrosserie, met loze ruimte erachter zodat je kunt boren. Je zit dan dichtbij het verdeelblok dat achter de achterbank leuning zit. Vanaf het regelkastje naar de led's regelt de electronica de optimale spanning en compenseert automatisch de weerstand in de resterende bedrading.

Marc Vos