Image

Ben je al eens bezig geweest met het strippen van je Traction? En dan denken hoe krijg ik die lak eraf? Liever niet stralen, met de hand schuren, of toch chemisch ontlakken? Dit zijn de bekende vragen waar je als beginner tegenaan loopt. Wim Weijers is al jarenlang ervaren ontlakker en heeft al vele oldtimer onderdelen met zorg ontdaan van hun laklaag. Hij heeft ook de mogelijkheid om er via een kataforese behandeling een goed dekkende laklaag op te zetten die overal komt. Ook in de kleinste hoekjes.

We begonnen met een heerlijke kop koffie en stuk kerststol aan de stamtafel bij Frans Gommans in Lottum. De projector stond al klaar en Wim vertelde ons stap voor stap hoe hij de processen uitvoert. Piet van Vonderen had enige tijd ervoor al wat motorkappen en deuren bij Frans en Wim aangeleverd. Zodoende konden we eerst op beeld en daarna in het echt zien wat het resultaat van elk proces was.

Voor aluminium onderdelen en stalen delen worden verschillende baden gebruikt. Voor het staal gebruikt Wim een loogoplossing. Daarmee gaat de lak en tectyl eraf en komt het plaatwerk bloot uit het bad. Je ziet dan eventuele roest er nog op zitten. Dit wordt heel voorzichtig gestraald met 'Coral'. We konden zien dat de motorkap bijvoorbeeld was geschuurd in de fabriek. Ook zagen we dat een andere kap te grof was gestraald door de vorige eigenaar. De loog laat een beschermende laag achter, dus het uitdeuken etc. kan beginnen zonder bang te hoeven zijn voor vliegroest.

Even dachten we nog dat een Traction van Piet te heet door het bad was gegaan en flink was gekrompen, maar gelukkig bleek het een Fiatje 500 te zijn dat we op de foto zagen.

Na het ontlakken en ontroesten kan gekozen worden voor een epoxyprimer of een KTL laklaag. Deze laatste komt in alle hoeken en gaten. Op verzoek kunnen randen eerst nog gescoupeerd worden, dwz met de hand verzinkt worden. Bij het KTL'en van holle/afgesloten delen wordt een klein gaatje gemaakt voor de ontluchting zodat de lak op alle plekken komt. Ideaal voor de binnenkant van deuren e.d. Vervolgens komen de plaatdelen in een kooi te hangen die naar een firma gaat die het cataforese bad heeft. De kooi gaat aan een haak met + spanning in het negatieve bad met lak. Na een paar meter zwemmen komt uw motorkap weer boven in mooi zwarte grondlak met een kleine laag van 15-20 mu.

Het meest economisch is om een stel plaatdelen tegelijk te laten behandelen. Zeker bij het KTL'en is het voordeliger om een kooi vol te hangen met deuren en motorkap, achterklep. Ook de hele koets kan in het bad worden behandeld.

Bij de inname van de opdracht kijkt Wim wel naar de kwaliteit van het onderdeel en geeft advies over het te verwachten resultaat. Reken op 1500-2000 euro voor het ontlakken van de hele auto. Daar komt dan nog het stralen bij. De KTL behandeling komt op ongeveer 2000 euro uit voor een complete carrosserie. Meer informatie over het ontlakken kun je vinden op de site van Wim Weijers: www.whop.nl

Leuk was ook dat er weer nieuwe sleutelaars aanwezig waren, ook uit de regio rond Venlo. Wim Philipsen uit Sevenum had als nieuw lid van TAN de eer om nummer 6001 te mogen zijn. Hij was van de zomer langs een Traction gekomen en had de knoop doorgehakt om deze auto te gaan restaureren. Diverse componenten zijn inmiddels klaar en Wim kon van verschillende kanten weer wat te weten komen. Wim succes met deze klus!

Frans en Ria tracteerden ons ondertussen op een heerlijke erwtensoep en een pilsje uit eigen tap! Ook liet hij ons niet gaan zonder een 'kerstkado' waarmee we de auto's weer goed kunnen doorsmeren. Het was weer uitstekend verzorgd en een leerzame dag.

Wim, Ria en Frans bedankt!

Marc Vos