Financier van Citroën en Peugeot

In begin jaren twintig produceerde het bedrijf motorfietsen met 98 cc Train-tweetaktmotoren ook wel de L Rosengart genoemd. En later dan de relatie met Citroën. André Citroën vroeg Monsieur Rosengart om hulp om zijn in nood verkerende automobielfabriek te redden. Hij kreeg daarbij vergaande volmachten en kwam zelfs aan het hoofd te staan van de Citroënfabriek. Hij bracht een grote som geld bijeen en werd betrokken bij de ontwikkeling van de Citroën 5CV Trèfle. Vervolgens is hij enige jaren betrokken bij de redding van het automobielbedrijf van Peugeot. Zo heeft hij meegewerkt aan de herstructurering van dat bedrijf wat onder meer heeft geleid tot de bouw van de bekende fabriek in Sochaux.

Een eigen automerk

In 1928 begint hij met de productie van een eigen automobiel. Model: De zogenaamde TR 2 (initialen) 4 cilinder viertaktmotor 747 cc. In het museum troffen we diverse typen Rosengart in een perfecte staat. Het zijn kwalitatief goed en betrouwbare auto’s. Omdat te bewijzen laat Rosengart François Lécot in 1930 een tocht rijden van 100.000 km die hij in 111 achtereenvolgende dagen aflegt. Omdat aan deze prestatie getwijfeld werd is enige tijd later, onder toezicht van Franse autoclubs, deze tocht herhaald. De daarvoor uitgereikte bokaal staat te pronken in het museum.

 

Rosengart Super Traction

Rosengart heeft nog vóór de Citroën Traction Avant, beschikt over een voorwiel aangedreven wagen die in licentie is gebouwd.

Johan de Loof Museum
JOHAN DE LOOFF ROSENGART MUSEUM

 

De Traction is een prachtige wagen, maar Rosengart wist deze wagen superbe te vervolmaken. Zo ontstond de legendarische Rosengart 539 Super Traction. Gebouwd op het chassis van een Traction. Indrukwekkend van kleurcombinatie en overgoten met een sausje Art Deco. In een artikel in het tijdschrift Klassiek en Techniek wordt over dit onderwerp opgemerkt dat hier een echte kunstenaar aan het werk is geweest. “Onze” Johan de Looff beschikt over één van deze unieke exemplaren. Er zijn 1053 exemplaren geproduceerd. Twee bevinden zich in Nederland. Het enige rijdende pronkstuk is dat van Johan. Tijdens ons bezoek heeft Johan met eigen ogen de productiedatum kunnen inzien in het originele register van de Rosengart fabriek.

Het museum

Je moet wel een perfecte blik op zaken hebben om te onderkennen wat Lucien Rosengart heeft betekend voor de Mensheid en de Auto. In Bedburg (D) vindt die erkenning ten volle plaats. Al meer dan 30 jaar interesseert Heinz Bonk zich voor oldtimers. Hij is aan het verzamelen geslagen en bezit nu zo’n 30 Rosengart “fahrzeugen”. Niet alleen automobielen maar ook verzamelde hij door Rosengart aangevraagde patenten op uitvindingen, unieke dokumenten en voorwerpen gemaakt en gebruikt door Rosengart. Het complete fabrieksarchief en het persoonlijke archief van Lucien Rosengart bevinden zich in het museum. De combinatie van auto’s, archief en het levendige verhaal van Heinz Bonk resulteren in een prachtig museum. Een schatkamer vol automobiele historie.

Door zijn echtgenote en vrijwilligers wordt je gastvrij ontvangen en kun je ook genieten van een Frühstuck, Kaffee mit Kuchen of een flink glas bier op het terras.

mus 1 mus 2

 

Het is zeker de moeite waard het museum te bezoeken. Het is 60 km vanaf Venlo, te vinden aan de Lucien – Rosengart – Weg 1.

50181 Bedburg – Rath.

www.rosengart-museum.de

 

Theo Baijens.

Eersel.