Aankomst

Bij de ingang van de camping werden we verwelkomd door de TAN Zuid vlaggen, de banners en de gele Tractiondeuren als wegwijzer. Er was een mooie feesttent opgebouwd door de organisatie. Zeer uitnodigend voor de activiteiten van de komende dagen. De eerste nacht was wel wat fris, menig tentslaper moest wat creatiefs verzinnen om warm te blijven!

Rondrit voor de jeugd

In het kader van de verjonging had Theo Baijens zich met velen ingezet om op donderdagochtend een rit voor onze buren op de camping, met name voor de jeugd, te organiseren. Bleek de voorintekening bij de camping receptie al groot (ruim 20 personen), die ochtend hadden zich meer dan 38 personen aangemeld die in volle verwachting klaar stonden om een ritje met de Traction te maken. En steeds meer mensen vroegen ons of ze mee mochten. In allerijl werden extra Tractions aan de stoet toegevoegd. Zodoende reden we met 17 auto’s achter elkaar door het prachtige Gaasterland om iedereen te laten ervaren hoe dat rijdt in een oldtimer. Wat waren de kinderen trots om na afloop een echt Tractiondiploma op hun naam in ontvangst te nemen! En er werden 3 miniatuur Tractions verloot onder de families. Een geslaagde formule om zeker breder neer te zetten bij toekomstige clubevenementen.

De openingsborrel

Dit jaar waren we met 66 deelnemende leden en partner, met nog een tiental enthousiaste kinderen en kleinkinderen bijeen. De TAN Zuid feesttent ging open op donderdag om 16:00u voor een welkomstwoord en welkomstdrankje(s). De stemming zat er al meteen in, en nieuwe TAN Zuid leden werden direct opgenomen in de groep. Velen bewonderden het houten Hemelvaartschildje dat we uitgereikt kregen. Digitaal ontworpen en gefreesd uit triplex door onze timmer professional Arie van Aken. Uniek en waarschijnlijk de eerste in zijn soort. Klasse Arie! Na de borrel schoven we soepel door naar het restaurant van de camping voor een stevige avondmaaltijd voorzien van een ruime porties frites.

Tijdens het avondprogramma onder leiding van Ingrid en Chris werd een beroep gedaan op onze kennis van Nederlandse spreekwoorden. Op twee puzzelvellen waren meer dan 60 spreekwoorden getekend. In groepen van 4 personen werd aangevallen op de zoekplaat. Het was even zweten voor de meesten, maar na ruime speeltijd werden de resultaten door onze tegenspelers gecontroleerd. Een groep had meer dan 80 spreekwoorden weten te vinden. De jury werd nog even het vuur aan de schenen gelegd over de oplossingen die ze voorlas, maar ze bleef voet bij stuk houden.

Rit met afdeling Noord

Vrijdagmorgen stonden we klaar voor de rit, welke was uitgezet door TAN Noord. Na een bedankje van Roel Hulst namens Noord, wilden wij ook graag Bennie Mous, Libbe van Es en Pieter Risselada bedanken voor het uitzetten van de route en de stops onderweg. Samen vertrokken we richting Lemmer om een bezoek te brengen aan het Ir. D.F. Wouda stoomgemaal. Dit is het grootste stoomgemaal ter wereld ooit gebouwd. Het wordt gemiddeld eens per twee jaar gebruikt tijdens perioden met aanhoudende regen en wind. Het gemaal houdt het Friese boezemwater op het vereiste peil en helpt het J.L. Hooglandgemaal  bij Stavoren met extra afvoercapaciteit. Het machinepark bestaat uit vier tandem-compound hoofdstoommachines van 500 PK met elk 2 tweezijdig aanzuigende centrifugaalpompen.

We genoten na de rondleiding van een heerlijk lunchpakket, dat door Gertie, Ingrid en Marieke in de ochtend was ‘klaargestoomd’. Lekker in het zonnetje met uitzicht op een wedstrijd Skûtsjesilen. Een Friesland ervaring op en top!

Langzamerhand werd de route weer opgezocht door het mooie Gaasterland. We maakten een tussenstop in Wijckel om de vele klassiekers, die klaar stonden voor de Elfsteden Oldtimer Rally op zaterdag, te bewonderen. Veel Citroëns waaronder Tractions, C4’s, B12’s en Rosalies, en natuurlijk hun eigenaren die we herkenden en begroetten. Maar dat was nog niet alles wat we die dag zouden bezoeken. We kregen verderop in Balk een bijzondere rondleiding bij de familie Dooper die John Deere tractors verzamelen. Zowel in de loods, als ook bij de familie aan huis was het nodige te zien! En we lieten deze trotse eigenaren vanzelfsprekend ook even onze Tractions van binnen en buiten zien. Daarna kwam menigeen voldaan van al dat moois weer op de camping terug.

De geuren van het buffet beloofden al veel goeds bij binnenkomst, maar de proof was in the eating en die scoorde heel hoog. De Vries catering had er alles aan gedaan om een gooi te doen naar een Michelin ster.

Na deze inspanning werd een beroep gedaan op onze schilderkunst. Jawel, er werden per groep echte schilderdoeken, kwasten en verf uitgereikt. Aan de slag om een thema rondom de Traction op het doek aan te brengen. Wat een creativiteit en humor. Vele “Picasso’s” werden gerealiseerd, die in de daaropvolgende veiling menige euro’s (voor TAN Zuid) opleverden. Aan het einde van de avond liepen we trots met de aangekochte kunstwerken naar ons ‘mandje’.

It giet ôan

In alle vroegte, zaterdagmorgen om 5:45u, werden twee Tractions gestart. Peter van Eckeveld & Geert van Eijk en Paul Officier & kleinzoon Niels vormden twee equipes die de beroemde Elfsteden Oldtimer Rally gingen rijden. Deze rally is alleen toegestaan voor auto’s en motoren van voor 1950. De route startte in Wijckel om via Leeuwarden-Dokkum naar Franeker en Stavoren te rijden en vervolgens te eindigen in Sloten. Onze stoere mannen kwamen zonder gebreken aan de finish en werden bij thuiskomst honderduit bevraagd over hun ‘barre tocht bij 25 graden’.

Op de Friese meren

Ontwaakt door het vroege Tractiongeronk en daarna nog even doorliggend was het om 9:30u aantreden. Chris Hahn nam ons op sleeptouw om via toeristische omwegen naar Stavoren te rijden. Daar lagen twee boten waaronder de Simmermoarn klaar. Schipper Wiepke Wierda heette ons met oprecht Friese hartelijkheid welkom. Met zijn mooi gerestaureerde dieselsloep, en nog een bijboot op petroleum maakten we een prachtige tocht over de het prins Frisokanaal naar de Morra in de zuidwesthoek van Friesland. De tijd vloog voorbij. Zeker toen hij de toon zette met zijn trekzak om vervolgens bekende zeemansdeuntjes ten gehore te brengen. Het goedgemutste gezelschap waardeerde dit met een samenzang uit volle borst. Onze gelegenheidssopraan Leontien van Eijk leerde ons het Friese volkslied. Zo kon deze ochtend niet meer stuk. Na deze vaartocht bezocht menigeen de plaatselijke viskraam.

Anderen zochten de route van de elfstedenrally op om een goed plaatsje te zoeken om vanaf de dijk de stoet van prachtig gerestaureerde mobielen te bewonderen. De deelname was “beperkt” tot 400 voertuigen en 200 motoren, maar bij de doorkomsten leken het er steeds meer te worden. A-Fords, T-Fords en Chevrolets vormden de hoofdmoot, naast Citroën, Peugeot, Renault, MG, Morgans, vroege BMW’s, Jeeps en soms stokoude Indian motoren.

Het avondeten was een gezamenlijke barbecue met koud buffet en deze deed beslist niet onder voor het buffet van de vorige dag. Onze gastvrouw Gertie dirigeerde de gasten op haar eigen wijze richting het buffet.

Het avondprogramma voorzag in een sportieve krachtmeting met van die ijzeren ballen. Jawel met pétanque werd fel gestreden om de TAN Zuid wisselbeker. Onze winnaars dit keer waren Annemie en John Lambrechts!

Oant sjen Fryslân

Op zondagmorgen genoten we van een heerlijk ontbijt, verzorgd door de camping eigenaar. Hij had ook zeer genoten van de tractionisten op zijn goed ingerichte camping en wij hadden het ook heel erg naar ons zin op de Wite Burch. Als aandenken overhandigde Paul Officier hem een speciaal TAN Zuid miniatuur. En wij kregen een goede thuisreis gewenst van onze organisatoren, met een mooie roos voor moederdag en voor iedereen als herinnering een mooie klok met opdruk ‘Hemelvaart 2018 – Fryslân’. Vele handen zorgden ervoor dat onze feesttent weer netjes werd ingepakt en in de TAN Zuid aanhanger kon worden geladen. Voldaan na de vele indrukken en gezelligheid keerden wij huiswaarts.

Jan Uijlings, John Branderhorst, Marc Vos

{gallery}tanzuid/ritten/Hemelvaart2018{/gallery}