Nee hoor, want Bart en Henk van de Graaf hadden ons weer eens een mooie plek laten ontdekken waar een hele grote collectie bromfietsen te vinden was. Of ze nou uit Italie, Frankrijk of Duitsland kwamen, alles waar je in je jeugd wel eens mee hebt mogen rondrijden stond er.

Het begon allemaal met een heerlijke kop koffie en appelgebak op de Seterse Hoeve, die bijna uit haar voegen barstte van de grote opkomst. We waren met 56 personen en omdat de zon goed begon te schijnen, gingen we na de koffie meteen op pad. De mooie lanen rond Oosterhout en Dongen waar het bloeiend koolzaad ons in Franse vakantiesferen bracht, waren al snel gevuld met veel glimmende Tractions. Na een uurtje kwamen we bij een echte oude kasseienweg, waar we langs een schilderachtig riviertje en oude watertoren naar de lunch locatie reden. De hele familie van den Mosselaar stond klaar om ons te ontvangen op hun hypermoderne auto demontage bedrijf. Natuurlijk gaat een Tractionist dan meteen in de sleutelstand staan, om lekker naar onderdelen te gaan zoeken. Helaas, voor onze auto's was er niets meer op deze sloop. Maar daar kwamen we eigenlijk niet voor.

Wat bleek, Frans van den Mosselaar heeft een gigantische verzameling miniaturen, voornamelijk vrachtauto's en kranen, en grondverzet werktuigen. Nadat we vriendelijk welkom waren geheten en de koffie en broodjes hadden verorberd kregen we een rondleiding door een bedrijfshal bomvol met vitrines. De kleinkinderen hadden opa's verzameling een keer geteld en kwamen uit op ongeveer 4500 stuks! Nou heeft iedereen waarschijnlijk thuis wel een vitrinekastje staan met kleine citroens, maar dit leek wel een beetje een doorgeslagen hobby. Hulde voor Paul Officier, want hij stuurde een foto in als bewijs dat hij een miniatuur Traction had gevonden in de vitrines. Frans vertelde dat als je hem een miniatuur laat zien, hij precies weet of hij hem heeft en waar je hem kunt vinden. Nadat we onze ogen uit hadden gekeken, ging de rondleiding verder.

Op de bovenverdieping stonden nog een paar honderd perfect gerestaureerde brommers. Geweldig, kicken was dat natuurlijk. Menigeen had wel zo'n ding gehad vroeger, en de kenners zagen er wel heel wat juweeltjes tussen staan. Ik weet nog goed hoe ik vroeger bij Ome Ad meemocht op zijn Stokvis RAP. Ome Ad werkte bij het spoor en nam me wel eens mee naar het station. Hij had dan een grote leren jas aan, en ik zat als klein ventje achterop, mijn armen pasten maar net om zijn middel. De benzinelucht, het lawaai en het dreunen van de motor en dan die snelheid, dat was toch prachtig! En nu stond ik oog in oog met die oude RAP.

We konden het natuurlijk niet laten om toch te vragen of we een kijkje op het sloopbedrijf mochten nemen. Frans streek over zijn hart en zijn zoon leidde ons vakkundig rond op het bedrijf. Uw oude auto krijgt een tweede leven in Afrika, waar het stof zich vast vreet in de startmotor, dynamo, en het motorblok. Dus daar hebben ze graag die motor van uw oude Peugeot 306, Ford Mondeo, Golfje of Citroen BX. Aan een lopende band word uw oude vehikel stap voor stap ontdaan van haar onderdelen. Eerst het interieur, de ruiten, de lampen en dan gaat ze op haar rug. Met pneumatische sleutels gaat de aandrijflijn eronder uit, en worden de motor, ophaninging, assen gelabeld en verzameld op soort en klaargemaakt voor transport, of opslag in het eigen magazijn. De kale body gaat dan nog eventjes onder een pers om een kopje kleiner te worden gemaakt en mag dan uitrusten op een grote hoop. Na enig liggen gaat ze dan op transport naar de haven om als schroot weer in een hoogoven te belanden.

Na uitvoerig rondgekeken te hebben klommen we weer in onze opgewarmde bolides, en reden we door het mooie 's Gravenmoer weer naar de Seterse Hoeve. Daar kregen we een verfrissend drankje en konden we nog gezellig napraten.

Bart, Henk, bedankt voor deze prachtige Voorjaarsrit

Marc Vos

{gallery}tanzuid/ritten/voorjaarsrit2012{/gallery}