Het was die zondag 28 oktober weer de eerste dag van de wintertijd. Mooi een uurtje extra slapen, maar ook een geschikte dag om te gaan smokkelen. Hoe? Nou dat zat zo. We wilden dit jaar weer eens een nieuwe rit bedenken, een ander thema en ik wilde graag een keer een rit in het donker. Het heeft wel wat om met de Traction achter die twee grote koplampen door het donker te rijden. Zeker als je een beetje spanning en sensatie onderweg tegenkomt.

Dit idee broedde al voor de ledenvergadering deze zomer, en toen ik vroeg om een spontane mede organisator stak John Branderhorst meteen zijn hand op. Zo gezegd, zo gedaan, gingen we aan de slag om een smokkelrit in het najaar te organiseren. Via via waren we in contact gekomen met David Vogel van de 2CV4&6 club en we wilden graag een keer een gezamenlijke rit organiseren. Het smokkelidee stond hen ook wel aan en dus gingen we met 2 clubs om de tafel plannen smeden. Je zult begrijpen dat de wildste ideeen de revue passeerden. Holdups met vuurwerk en zevenklappers etc. , maar hoe we elke variant ook doordachten, telkens was er weer iets waardoor we de plannen moesten wijzigen. We wilden natuurlijk geen Citroens van schrik de sloot in laten rijden!

Uiteindelijk togen we aan de slag met kaart en papier om een aardig programma in elkaar te zetten. De aanmelding liep goed en met 85 personen, 17 eenden, 17 tractions en 4 volgauto's gingen we op pad. Om 3 uur verzamelden we bij cafe de Kogelvanger in het Mastbos bij Breda. Daar kregen we eerst tekst en uitleg over het smokkelen van dhr. Pierre van Mierlo. Hij verzorgt regelmatig rondleidingen voor groepen door het grensgebied bij Eersel waar vroeger veel over de grens ging, wat het daglicht niet kon verdragen. Ruim een half uur vertelde hij over de historie van twee eeuwen smokkelen in de Kempen met de nodige humor.

Er werd deze keer professioneel gestart met een starter die om de 2 minuten een auto liet vertrekken. Dat gebeurde niet voordat David Vogel eerst van elke auto een mooie zwartwit foto had gemaakt. Aan het eind van de rit kreeg elk equipe deze uitgereikt. U kunt zich wel indenken hoe David tijdens de rit achter zijn printer thuis peentjes heeft zitten zweten om het allemaal tijdig geprint en bij de finish te krijgen.

Bij de start werd ook nog aangegeven dat 3 auto's - willekeurig aangewezen - smokkelwaar mee zouden krijgen. Zij kregen de opdracht om deze koste wat het kost veilig naar het eindpunt te brengen. Eenmaal onderweg reden we over kleine weggetjes van Breda via Hoogstraten en Baarle Nassau naar het eindpunt - restaurant De Klok in Reusel. Maar.... wij hadden natuurlijk een hold-up voor jullie georganiseerd. Weliswaar niet met politie en zwaailichten, maar wel met de echte boswachter. Dus stond er op een verlaten weg ineens een opsporingsambtenaar met spiegelei de tractions en eenden aan te houden. Mag ik uw papieren zien meneer, wat is het doel van uw reis etc. waren de vragen die we doortastend op ons af kregen gevuurd. Had je de boswachter gehad, dan kwam je meteen in de armen van twee ' douaniers' te weten Frank en Francis Kok. Zij hadden zich met hun oude legertruck verdekt opgesteld en hielden steekproefsgewijs een onderzoek in de auto. Op bijgaande foto's ziet u Huib en Helma de Bruine die dachten slim te zijn en als laatste er tussendoor te piepen. Maar onze controleurs waren onverbiddelijk en vonden dan ook de nodige smokkelwaar op de achterbank!!
U ziet het gespannen gezicht van onze smokkelaar op de foto...

Maar Frank en Francis toonden ook hun joviale kant, want er stonden wel 7 liters warme chocomelk en vele kannen koffie te wachten op de club. Dit vond gretig aftrek.

Via kleine bosweggetjes reden we in het donker verder. Nou is het niet zo gemakkelijk om het juiste bospad te vinden in het donker dus met wat gepuzzel kwamen we weer in de bewoonde wereld. Wij reden met de bezemwagens en ineens troffen we in het pikdonker een stilgevallen traction aan. Daan Bakker had zelf al geprobeerd het mankement aan het elektrische circuit te verhelpen, maar dat viel niet mee in het donker. In colonne sleepten we de Trax op naar het eindpunt. Daar ging spontaan een groepje sleutelaars aan de slag en Daan kon opgelucht melden dat hij weer met de Traction naar huis kon rijden die avond.

Op het eindpunt was nog een kleine quiz uitgereikt die fanatiek werd ingevuld. De vier prijswinnaars werden flink in de watten gelegd met een lekkere fles wijn. En deze herfstige dag werd natuurlijk afgesloten met een lekker warm buffet.

Mede namens John Branderhorst, David Vogel, Frank en Francis Kok nogmaals bedankt voor jullie deelname. Wij vonden het leuk om deze rit te organiseren en hopen jullie een volgende keer weer een spannend avontuur in het donker te mogen aanbieden.

Marc Vos