TAN Afdeling Zuid  

Centraal Magazijn en ALV

We hadden al een tijd op ons verlanglijstje staan om eens met de sleuteldag naar het Centraal Magazijn te gaan. Het magazijn is al weer enige tijd geleden verhuisd naar een plek dichter bij onze afdeling, in de buurt van Tiel. Omdat we ook nog onze jaarlijkse ledenvergadering Zuid tegoed hadden, werd voor 4 september aangekleed programma gemaakt.

's Ochtends koffiedrinken bij het magazijn, daarna een rit door de Betuwe naar het oude stadje Buren waar we lunchten. De lunchplek was in het museum van de Koninklijke Marechaussee waar we ook meteen onze ledenvergadering hielden.

Het stroomde al vroeg vol met glanzende Tractions op deze zonnige dag in september. We waren in totaal met 31 leden en partners op komen dagen. Jan Kuyer vertelde ons over het inkopen van onderdelen en de verkoop daarvan aan de leden. Jan heeft lange tijd bij CTA gewerkt als inkoper en helpt nu het CM mee met de onderdelenvoorziening. Met een man of 3-4 wordt bij verschillende leveranciers ingekocht. Zo wordt bijvoorbeeld plaatwerk voor de deuren van goede kwaliteit bij een bedrijfje in Nederland gemaakt. Door af en toe een actie te houden kan in grotere partijen worden ingekocht tegen een betere prijs. Volgens Jan liggen de prijzen van het CM gemiddeld 10-15% onder die van de commerciële aanbieders, omdat er geen personele kosten in rekening hoeven te worden gebracht. Goedkoper inkopen kan ook wel, maar dan gaat het vaak ten koste van de kwaliteit. Je kunt bij een leverancier in verweggistan wel een voorbeeld laten maken, maar als je de container geleverd krijgt zit er nog wel eens heel wat anders in. Overigens staan de inkopers u graag te woord als u een onderdeel geleverd krijgt waar de kwaliteit van tegenvalt. Dit helpt hen ook in de communicatie met de leveranciers. Soms zit het wel eens tegen met het aanbod van goede onderdelen. Zo zijn goede kroon en pignonwielen op dit moment moeilijk te krijgen en wachten we op betere produktie.

Nadat Jan zijn verhaal had verteld werden er nog diverse vragen gesteld en  beantwoordt. Onze gastheren van het magazijn hadden het druk deze morgen, met 5 man sterk waren ze aanwezig om de balie te bemannen! Jozias de Zeeuw, Yves Caretta, Cees van den Berg en Koos van Leeuwen waren op tijd van huis gegaan om onze kofferbakken te vullen met onderdelen en bestellingen aan te nemen. Handig is ook dat je de factuur meekrijgt en thuis met telebankieren betaalt. Dat scheelt een weer kashandelingen. We mochten tussen de rekken snuffelen zodat we konden testen of we alles herkenden. Toch wel bijzonder als je zo ziet wat er allemaal aan onderdelen in een Traction gaat. Degenen die net een restauratieklus achter de rug hebben kwam het allemaal bekend voor....

Even later gingen we in kolonne er van door, met een hele rits Tractions en wat modern spul. Eerst over de dijk van Rijswijk naar Ingen en vandaar via Zoelen naar Buren. Toen we op de parkeerplaats aankwamen werden we meteen op de foto gezet, door de aanwezige toeristen. "Kijk pap allemaal Tractions !" hoorde ik een jochie roepen toen ik uitstapte, dus met de kennis van de oude Citroens bij de jeugd zit het wel goed. Na het pittoreske stadje doorkruist te hebben - dat doe je makkelijk in 10 minuten - kwamen we bij onze lunchlokatie. In de dependance van het Koninklijke Marechaussee Museum stonden de tafels gedekt en het buffet stond tussen de patrouille voertuigen. Alles met een zwaailicht vind ik vanaf mijn jeugdjaren al interessant dus dat is weer even mooi om te zien. Ik hoop nog altijd om een Traction met Police erop te zien, of een paar oude politiemotoren voor eenTANZuid-rit uit te laten rijden. Jammergenoeg is er geen club van gepensioneerde marechaussees op oldtimer motoren die ons kan vergezellen.

Na de lunch werd het even serieus want we gingen vergaderen. Met een heuse powerpoint presentatie (dankjewel Geert!) gingen we door de cijfers, de evenementen, de sleuteldagen en wat dies meer zij. Jan Uylings deed een oproep voor spontane aanmeldingen om een rit in 2011 te organiseren en het leuke was dat er meteen handen de lucht in gingen waardoor Jan in een klap voor heel 2011 de 'bemanning aan boord' heeft. Zelfs voor 2012 is de voorjaarsrit al vergeven, super ! Nieuw idee voor 2011 is een zomerweek in de Vogezen / Elzas waarvoor ook al een aantal geinteresseerden is. Guus liep met ons de sleuteldagen door en onderstreepte nog eens het belang van de veiligheid van de Tractions. Er werd gevraagd om het voortzetten van de technische check dagen, bij voorkeur rond maart/april voor aanvang van het seizoen. Als een van de laatste punten kwam naar voren dat het bestuur ook graag meer dames wil betrekken in het afdelingsbestuur om ook een goede inbreng te krijgen van de vereniging en in te kunnen spelen op de ideeën onder alle leden. De notulen van de veradering komen op de site van Zuid te staan.

Een groot deel van de aanwezigen ging nog mee het museum in onder leiding van Herman van Lekken die als marechaussee nog heel wat jaren onze grenzen heeft bewaakt. Voor Bart de Graaf sr. en Jan Zuydwegt was het echt genieten in dit museum, want zij hebben ook nog als marechaussee gewerkt. Veel historische documenten, uniformen, geweren, foto's zijn er te zien. En eigenlijk ook wel leuk om te weten is dat de Gendarmerie in Frankrijk het zusterkorps is van onze militaire politie organisatie welke de voorloper is van de Rijkspolitie.

Marc Vos