Website Security Test
Café Parler in Walcheren

TAN Afdeling Zuid  

Café Parler in Walcheren

Café Parler in Walcheren

Met de eerste ervaringen met Café Parler achter de rug in Zeeuws-Vlaanderen, werd snel besloten de groep traxionisten op Walcheren, Noord en Zuid Beveland en Schouwen en Duiveland uit te nodigen voor een dergelijke bijeenkomst. Deze groep telde ruim 16 leden. Via de mail kwamen de aanmeldingen wat mager binnen en door Johan de Looff werden de leden nog na gebeld, zodat we uiteindelijk 14 leden zich aanmeldden om in een loods van Antoine de Hullu bij elkaar te komen.

Twee leden moesten helaas afzeggen. Aanwezig waren: John Vroonland, Daan Verduijn, Henk Janse, Norbert van den Berg, Dirk van der Jagt, Norbert Rijk, Willem Frits van Hoek, Johan de Looff, Tristan Bakkerus, Tom Ytsma, dhr. Krijger, Huib de Bruine, Cees Bakker en Antoine de Hulle en zijn zoon en kleinzoon.

Ontvangst 

Antoine was bereid als gastheer te fungeren en dus regelde hij de koffie/thee/drankjes en wat alcoholica en versnaperingen. De loods werd wat ingericht voor deze ontvangst en zelfs werd een heus Citroen TAN verwijzingsbord aan de ingang van de inrit gemaakt en dominant geplaats op zijn landrover. Dit kon niet missen. Uit Den Bosch vertrokken de bestuursleden Erik van Munster en John Branderhorst voorzien van verse Bossche Bollekes met grijs weer naar Vlissingen. In Zeeland knapte het wonderbaarlijk op en ter plaatse scheen er een fel zonnetje. Dat stemde ons allen weer blij! Ook waren Huib de Bruine voor de technische ondersteuning, maar ook als lid woonachtig op Zuid-Beveland, aanwezig met zijn sleutelmaat Cees Bakker. Antoine heeft twee Dodges staan, een Landrover, waarmee hij veel buitenlandse uitstapjes maakte, een motor(Kawasaki) en een Traction uiteraard. Een kaal karkas van een Alfa stond nog te wachten op een mogelijke aanpak. Zijn zoon en kleinzoon (6 jaar) waren ook gemobiliseerd voor de bediening en dat dezen ze voortreffelijk.

De ervaringen met de Traction

Nadat alle aangemelde leden aanwezig waren, opende John Branderhorst deze bijeenkomst met een kort welkom en de ervaringen uit het Zeeuws Vlaanderse. Daarna nodigde spreekstalmeester Erik de leden uit om hun wel en wee over hun traction(s) te vertellen. Dat ging met verve en menigeen werd spontaan nog bevraagd naar een en ander naar aanleiding van zijn belevenissen. Deze waren ook niet mis. 

  • De oudste bezitter van een traction heeft deze in 1974 verworven. Bij de eerste reis ging het engszins mis, maar de verkoper kwam spontaan aangereden (50 km ver), en maakte de auto weer rijdend. Daarna zijn ze daarmee door heel Europa getrokken. Zijn voorliefde voor outdoor rijden beleefde hij maar in Landrover op diverse buitenlandse reizen of trips en de laatste in de Sahara, wat een belevenis is geweest. Nu houdt hij het maar op enkele rustige ritjes met zijn TA in de buurt. Zijn zoon heeft de voorliefde geërfd, en bezit nu wat militaire voertuigen.
  • Een ander heeft zijn voorliefde voor oude auto’s ontwikkeld door een DS te kopen en te restaureren.
  • Bij de meeste komt de affiniteit voor een Traction uit het gegeven dat men deze vroeger had zin rijden en nu eindelijk zo’n type kunnen rijden, restaureren. Een langgekoesterde droom komt uit! Ook dat de ouders en dergelijk voertuig bezaten was een goede aanleiding om tot de aanschaf van een TA te komen!
  • De jongere garde onder ons begon ooit met CX-CM XM-2 CV en tot slot een Traction. 
  • Een ander heeft een prachtige DS gerestaureerd en is nu bezig een Traction te restaureren. Hij schatte in dat dit nog 2 a 3 jaar zou duren. Een hele klus dus.
  • Er zijn leden, die geen technische vooropleiding hebben genoten, maar zijn in staat een aantal slimme mensen om zich heen te verzamelen, waardoor de klus geklaard gaat worden. Wel heeft hij op eigen kennis een versnellingsbak geopend en vond er losse tanden (van de tandwielen weliswaar).
  • Een lid beschouwt het van een andere kant. Een TA rijden betekent tijd en dat heeft hij nu. Ritjes in o.m. Reimerswaal en met gehandicapten zijn bekende kost voor hem. Hij adviseert ook eenieder, wacht nooit van NA mijn pensioen, want dan is het meestal te laat. Waarvan acte!
  • Een gewaardeerd lid begon ooit met een motor, zelfs bouwde bij een DAF 44 motor onder zijn motorfiets. Dit model staat nu in het DAF-museum in Eindhoven. Zijn vrouw gaf aan dat het rijden in de penlucht niet alles meer was en daarop werd – 20 jaar geleden - een Traction aangeschaft. Hij knutselt er veel aan.
  • Een lid vertelde dat hij nu al 40 jaar lid is. Destijds een traction aangeschaft, maar door werkzaamheden geen tijd en dus van kippenhok, naar opslaloodsen enz. Uiteindelijk is de auto gereedgekomen en hij heeft al veel deelgenomen aan buitenlandse ritten, t.w. Clermont Ferrant. Met een caravan erachter ging het allemaal prima. 
  • Een ander gewaardeerd lid beschreef zijn passie als een ontdekkingstocht. Een Traction aanschaffen is snel, maar het opknappen of restaureren is een andere zaak. Vanuit Frankrijk op een aanhanger, bij thuiskomst hilariteit alom, maar toch aan de restauratie begonnen. Dit heeft veel kruim gekost om het voor elkaar te krijgen.
  • Een jong lid (22) technicus van opleiding, begon met een R4 en hij heeft nu een Traction Commercial. Enkele leden herkende zijn auto direct. De restauratie vraagt echter veel tijd en inspiratie.
  • Een vrij nieuw lid komt met een goede raad. Hij kocht 2 jaar geleden een traction. Reed er mee naar Parijs, maar intussen moest toch de motor vervangen worden. Hij raadde elk adspirant kopen om EERST lid te worden van de club, contacten op te doen en dan met een advies van leden een Traction te kopen.!
  • Dat er leden zijn die al op weg zijn om een collectioneur te worden is duidelijk. Van oudsher mocht hij in een wrak van een traction spelen en toen hij ouder werd (50+) kwam dat weer boven. Inmiddels is hij de trotse bezitter van een traction BN, een Citroen HP, een cabriolet en een Rosengart.Allen zijn rijvaardig en hij kan dus kiezen voor elk wat wils!
  • En zo heeft eenieder zijn verhaal, boeiend, leerzaam en met goede tips.

Na deze uitgebreide voorstelling van eenieder, kwamen de verhalen en tongen pas echt goed los. Enkele kende elkaar al van jaren geleden en het was goed om elkaar weer eens te zien en te horen spreken. Tussendoor werden er technische zaken uitgewisseld en de verzamelde tractions werd gespot en besproken.

Spontane suggesties en eigen ervaringen werden ook gedeeld: 

  • De afstand om naar een evenement te gaan is soms te groot. Dus organiseer eens ook iets in het gebied waar de aanrijtijd acceptabel is. Dit geldt ook voor andere zaken als een bijeenkomst tijdens de nieuwjaarsreceptie. Bestuur bekijk dat toch nadrukkelijker is het advies!
  • Begin je aan een hobby, bereid je eerst voor. De voorpret is als een heleboel plezier op zich. Dus wordt eerst lid en dan pas kopen.
  • Let op dat je bij activiteiten de zondagsrust respecteert!
  • Gezelligheid staat voorop, dus laat iets gebeuren met een thema of onderwerp.
  • Als je de jeugd enthousiast maakt, komt daar beslist ooit een traxionist uit voort.
  • Wacht niet te lang voordat je begint aan een hobby. Tijd is kostbaar en beperkt.
  • Als het thuisfront achter je staat, kun je veel(ver)kopen!
  • Kennis met techniek is handig, maar iets uitzoeken heeft ook zijn charme.
  • Er zijn genoeg uitdagingen in de vorm van ritten (Goes – Axel b.v.) Maakt dit bekend en/of vraag welke traxionist er heeft meegedaan. Nieuwe leden werven?!
  • Deze setting moet een vervolg krijgen. We hopen dat het bestuur de aanzet steunt en verder uitwerkt.

Kortom: deze bijeenkomst werd als zeer gezellig, prettig en in stijl ervaren en smaakte naar meer.

De gastheer werd ten slotte bedankt met een origineel schildje van TAN-ZUID (de allerlaatste die verstrekt kan worden) en de aanwezige leden een badge voor een jas of jack.  

Erik van Munster, Huib de Bruine, Cees bakker en John Branderhorst

Agenda

December 2018
M D W D V Z Z
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Wie is Online

We hebben 335 gasten en geen leden online