Als logische vervolg op de elektraworkshop van juni 2016 was de wens geuit om het elektrische hart van onze dames eens onder de loep te nemen. Peter Dingen en Jef Thoelen kunnen als geen ander met kennis van zaken de elektra doorgronden en in de praktijk brengen.
Dat is ook een kunst! Met drietal bijeenkomsten kon uiteindelijk een checklist worden samengesteld, die de voornaamste punten van het elektrisch hart van onze auto beschouwd. Peter heeft daarvoor zelfs een SUNkast(meetapparaat) en een LUX-meter (voor de lichtsterkte te meten) aangeschaft. Jef bracht zijn eigen multimeters mee en met een aanhangwagen vol spullen zijn ze vanuit België naar Schijndel getogen.
De aanvankelijke weersvoorspellingen waren ongunstig, maar zoals een vaste deelnemer (Henk Maas) opmerkte, dat de sleuteldagen bij Ton in al die jaren nooit slecht weer hebben gehad. Getuige de foto’s was er zelfs sprake van een eerste lentedag en dus zagen we veel leden op deze gezellige dag bij elkaar komen. Ook enkele nieuwe gezichten werden gespot en geïntroduceerd in de plezierige sfeer van onze afdeling.
7 auto’s hebben uiteindelijk zowel de technische - als de elektracheck doorlopen.
Het resultaat bij de technische check was dat helaas gebreken werden geconstateerd aan de Panhard stang, fusees die speling vertoonden, lagers die geluid maakten, handremkabels en remmen, die vast zaten(!), ook de CO-controle maakte duidelijk dat de uitlaatgassen ruim 13 % aangaven, terwijl 4 % een normale en toegestane norm is. Met afstelling van de carburator ter plaatse, werd de meeste vervuiling teruggebracht naar de norm.
Het nieuwe element van de elektracheck werd zorgvuldig uitgevoerd door Peter Dingen en Jef Thoelen. Men constateerde dat veel voertuigen inmiddels met de betrouwbare 123 ontsteking zijn uitgerust, wat de motor ten goede komt. Veel dynamoriemen, die te slap waren bevestigd, hier en daar was de bekabeling onderdeel van opmerkingen, t.w. of te strak gemonteerd of een rommelige samenstelling van de kabelboom, lampen die niet optimaal functioneerden (slechte massa verbinding), losse bevestiging van de accukabels en een onduidelijke opzet van de spanningsregelaar (oud en nieuw) bij elkaar, dynamo’s die slecht bij laadden, en accu’s die aan het einde van hun bestaan waren gekomen. Een foto van de oscilloscoop, omtrent het inzicht van het toerental en de check worden nog naar de betrokken leden gestuurd. Kortom, enerzijds een groot aantal opmerkingen, maar uiteindelijk zeer zinvol geacht om veilig met de auto op de weg te komen.
Tevens was Harrie Matthijssen van Harrie ABC de gehele dag in touw om ledverlichting te promoten, knipperrelais te plaatsen en uitleg te geven over de meer zichtbaarheid met leds, zonder afbreuk te doen aan de originaliteit. Hij is voor advies en verkoop bereikbaar
Tevens was het allerlaatste optreden van Chris Hahn als sleuteldag coördinator. Chris heeft enkele jaren steevast de sleuteldagen bij onze afdeling vormgegeven en een grote bijdrage geleverd aan het imago van onze afdeling. Waarvoor onze dank. Op de Nieuwjaarsreceptie is hieraan volop aandacht geschonken evenals in de bestuursvergadering. Chris gaat binnenkort een mijlpaal vieren in zijn leeftijdsfase, maar wat niet wegneemt, dat hij thuis volop nog experimenteert met leds en andere technische snufjes voor zijn traction. We gaan daarover nog iets horen, is beloofd.
Ton en zijn vrouw Maria werden namens de afdeling, voor hun Brabantse hartelijkheid en gastvrijheid, de lekkere koffie/thee, krentenbollen en soep, nog bedacht met elk een mooi wijnglas dat bewerkt is met een afbeelding van een traction. Ook werden Jef en Peter nog extra bedankt voor hun betrokkenheid en inzet voor deze dag.
Een geslaagde dag waar ruim 27 leden en gasten acte de préséance gaven.
John Branderhorst
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20170311{/gallery}