Met een metertje in de uitlaat konden we snel zien of de luchtregelschroef goed stond op onze carburateurs. Bij enkele auto’s sloeg die wel heel ver uit boven de 10 terwijl 2-3% normaal is. Dus het was goed dat we deze meting deden. Met name bij stationair draaien scheelt dit veel vervuiling. In de praktijk regel je de carburateur met de hand bij, maar als je de luchtregelschroef maar beetje verkeerd hebt staan is het effect al snel meetbaar.  IMG 2010

Een ander belangrijk onderdeel is de remcontrole en de speling op de lagers en fusees. 2 Auto’s dienden daar echt bijgesteld te worden. Een berijder had onlangs de voeringen achter vervangen, maar we voelden een uur na aankomst dat de velgen warm waren. De remvoeringen liepen dus aan, en de wielen draaiden ook zwaar. Direct werden deze wat bijgesteld, maar thuis zal de sleutelaar de remtrommels nog eens afnemen en nastellen.

De andere auto was duidelijk dans son jus, maar de jus droop er wel een beetje veel vanaf. De eigenaar meldde al dat hij pompend moest remmen om de druk op te bouwen. Het rempotje was nog maar halfvol, de remslang achter bleek vergaan, en de remcilinders lekken en ook hoofdremcilinder zal moeten worden vervangen.

Een fusiekogel had teveel speling, dus die moet vervangen. De banden waren glad als een biljartlaken en de eigenaar bekende dat hij de nieuwe banden thuis al had liggen, maar dat ze er nog niet op waren gezet. Kortom, droog of bij regen - het remvermogen van deze Traction was duidelijk onder de maat! Helaas komt dit vaker voor, zoals ik een tijdje geleden ook bij een aankoopkeuring voor een nieuw lid constateerde. We gingen toen een stukje proefrijden met die Traction, we zaten met vier man in de auto, ik wilde remmen en er gebeurde bijna niks. 

IMG 2007

Dus van de 7 auto’s waren er 2 waar duidelijk iets aan de remmen moest gebeuren en een derde auto waar het CO buiten de normen afgeregeld was. De overige 4 auto’s kwamen goed door de check, met hier en daar wat adviezen van Ton over aandachtspunten voor de eigenaar.  

Voor volgend jaar zouden we het zeer wenselijk vinden als meer leden hun auto vrijwillig laten nakijken op deze veiligheid aspecten. Als er te weinig onderhoud is verricht ("mijn auto rijdt niet veel dus ik ververs alleen wat olie..."), of als de laatste grote beurt erg lang geleden was, of als je altijd zelf de remmen hebt gesteld is het zeker de moeite waard om je auto na te laten kijken. Je krijgt gericht advies om de auto te repareren, of te laten repareren. 

Ton en Maria, hartelijk dank voor de inzet voor onze veiligheid, de leuke ontvangst en de heerlijke soep en koffie !Marc Vos