TAN Afdeling Zuid  

Dagboek van een Traction deel 1

Oude voertuigen weer als nieuw maken.....en als het kan nog even iets beter!

Image

Toen de eerste nieuwsbrief van de afdeling Zuid via de digitale snelweg bij me binnenkwam heb ik Geert van Eijk en Marc Vos direct een mailtje gestuurd om hen te complimenteren met dit fantastische initiatief. Om het verhaaltje wat op te vrolijken heb ik twee foto's van onze Trax, die overigens nog geheel gerestaureerd moet worden, toegevoegd als bijlage. De foto's hadden we gebruikt voor onze huwelijkskaart. We zijn inmiddels door de beide heren bezocht en zij hebben ons gevraagd een verhaaltje voor de site te schrijven. Dus hier gaan we dan! We stellen onze Traction en de rest van onze verzameling voor…

Image

"Wij" zijn Frank en Francis Kok en reeds een jaar of 7 á 8 woonachtig in het Belgische Arendonk. Al van op jonge leeftijd heb ik me met restauraties van tractoren bezig gehouden. In de loop der jaren heb ik verscheidene tractoren in mijn bezit gehad en als nodig gerestaureerd. In 1989 heb ik Francis leren kennen en ook zij werd al snel met het "virus" besmet. Samen met een aantal vrienden bezoeken we jaarlijks enkele shows voor tractoren en besteden we het liefst onze vrije zondag sleutelend en schurend aan onze oldtimers in onze speciaal voor deze hobby gebouwde schuur.

Via mijn vader kwam ik in aanraking met de wereld van de oude tractoren en de shows die daar mee samen gingen. Elk jaar werd er een show bezocht waar dan met een gehele vrachtwagen vol tractoren naartoe werd gegaan. Dit resulteerde op veertien jarige leeftijd in de aanschaf van een Landini L25 tractor uit 1948. De Landini had de nodige motorische problemen die met de hulp van enkele technische specialisten toch konden worden opgelost. Verder moest de trekker goed worden schoongemaakt, enkele onderdelen gereviseerd en daarna hebben we hem van een nieuwe laklaag voorzien. Verder hebben we nog enkele projecten gerestaureerd waarvan sommige in erbarmelijke toestand waren.

De hobby groeide met de aanschaf van nog enkele tractoren. Er werd zelfs via mijn schoonvader een tractor door onszelf geïmporteerd uit Polen. De Landini werd uiteindelijk verkocht en kwam bij een merkdealer terecht in de omgeving van Maastricht waar hij nu wordt gebruikt als aankleding voor de showroom. Daarna hebben we ons voornamelijk toegelegd op het Amerikaanse merk Allis Chalmers, waarvan we nu nog steeds één exemplaar van in ons bezit hebben.

Image

Al vanaf het begin is er ook een interesse geweest voor oude rijwielen met hulpmotor van het merk Solex. Na enige jaren begon ook het "autovirus" te kriebelen en hier werd dan ook nauwkeurig naar gezocht. Het moest een te restaureren auto worden van voor de tweede wereldoorlog die nog goed te gebruiken is in het dagelijkse leven. Verder moest er een solide basis zijn voor een restauratie. Het motto was: "Er is geen haast bij maar als we iets tegenkomen wat aan de eisen voldoet gaan we er zeker op in." De aanschaf van onze Citroën Traction Avant was aanstaande.

Via een advertentie in de Autovondst in augustus 2001 kwamen we in aanraking met een man uit het Limburgse Beesel die in de loop der jaren een schitterende verzameling auto's had opgebouwd. De verzameling bestond uit een aantal vooroorlogse modellen, maar vooral uit Engelse sportwagens. Omdat de man op leeftijd begon te raken was het de bedoeling dat de verzameling werd overgenomen door zijn zoon maar deze had enkel interesse in de sportwagens en cabrio's. Hierdoor besloot de man de oudere wagens in de verkoop te zetten. In de advertentie viel ons oog op een Peugeot 201 uit de jaren 20 en er werd contact opgenomen met de adverteerder. Op een zaterdag laat in de namiddag werd besloten een bezoek te brengen aan deze verzamelaar. We bekeken de Peugeot maar ons oog werd meteen gevat door een Citroën en hier maakten we kennis met onze Trax. Het ging om een 7C uit 1939 waarvan zelfs het laatste Franse kenteken nog aanwezig was.

Image

Ik mag wel zeggen dat het liefde op het eerste gezicht was ondanks dat er van de auto diverse onderdelen waren gedemonteerd en in een andere schuur waren opgeborgen. Met de man werd een prijs afgesproken met de mogelijkheid om met een specialist terug te komen om te kijken of de basis voor de restauratie voor die prijs voldoende was. Via een collega en diens zus kwam ik in aanraking met een bij Tractionisten zeer bekende sleutelaar uit Vessem, die zelf in het bezit was van een Traction uit '39 en er werd aangegeven dat het hier om een echte specialist ging. Er werd een telefoontje gepleegd en de eerste donderdag daarna ondernamen we samen nogmaals de rit richting Limburg gewapend met een lijst van aandachtspunten die kenmerkend zijn voor een 7C uit die periode.
Hoewel je zeer benieuwd bent naar wat je gaat zien is zo'n rit met twee hobbyisten nooit een straf en eigenlijk altijd te kort. Ervaringen worden uitgewisseld en het een brengt het ander. Uiteindelijk bij de Citroën aangekomen kreeg ik de lijst in handen, mocht voorlezen en onze specialist kroop op….onder…in….door…tussen de Traction en hiermee werd de wagen onderworpen aan een grondige inspectie. Hij had perfect huiswerk verricht want alle kenmerken waren zorgvuldig opgezocht en uit ervaring meegenomen. De uitkomst was eigenlijk zeer simpel "kopen!"

Image

Enkele weken later werd de Traction gehaald met het minivrachtwagentje van mijn vader en reden we trots als een pauw op naar het Belgische land. Leuk detail is dat de Trax hierbij zijn eerste snelheidsovertreding op Nederlandse bodem meemaakte. We waren nog geen 5 minuten onderweg en ja hoor hier werden we al geflitst door de acceptgirobrigade. Thuis aangekomen werden direct de losse onderdelen voor zover mogelijk gemonteerd. Ondanks dat dan de adrenaline sneller begint te stromen hebben we afgesproken dat de restauratie nog even op zich moet laten wachten (door andere restauratieprojecten) maar het begin was gemaakt. In het komende showseizoen zijn we dan ook van plan om de Traction op enkele shows in ongerestaureerde staat te laten zien. In de tussentijd werd nog een Unimog 404S uit 1961 (radiowagen uit het Duitse leger) aangeschaft en deze werd omgebouwd tot camper.

Image

Verder zijn we momenteel bezig met de restauratie van een Vespa APE uit ongeveer 1960 (bekend uit de sisi reclame) die binnen het installatiebedrijf van de opa van Francis heeft gediend als bedrijfsauto. Binnen het bedrijf waren drie exemplaren aanwezig waarvan er één is verkocht, er nóg één in familiebezit is en de ander verhuisde naar onze schuur. De restauratie hiervan is erg moeilijk omdat er van deze wagentjes zéér weinig informatie voorhanden is.

Image

De Tractionkriebels beginnen grote vormen aan te nemen dus als de Vespa klaar is gaan we direct aan de slag om onze dame weer in nieuwstaat te brengen. In de tussentijd gaan we zeker enkele evenementen van Citroën en speciaal Taction Avant bezoeken en hopen we zo snel mogelijk zelf met onze Trax aan deze evenementen te kunnen deelnemen.

Au Revoir!!!

Frank en Francis Kok
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.