29 oktober 2006

Hallo Tractionistes,

Voor het uitbouwen van de motor en de versnellingsbak is het in mijn optiek een must om een motortakel of werkplaatstakel tot je beschikking te hebben. Zelf ben ik niet in het bezit van een motortakel maar gelukkig heb ik er een kunnen lenen. Ik ben begonnen met de gehele zaak op te hangen in de takel met enkele oude nylon spanbanden. Dit is ideaal materiaal omdat het niets beschadigd en verschrikkelijk sterk is. Met deze motortakel kan je, met de hefarm in de uiterste stand, 1100 kg oppakken. Dit blok is dus een koud kunstje!

Nadat alle kabels een beetje op spanning stonden ben ik verder gegaan met het losmaken van de moertjes van de aandrijfassen en de motorsteunen. Deze gingen zeer makkelijk los alleen de veren op de motorsteunen zijn wat lastig als je nog niet precies weet hoe deze werken. Aan de cabinezijde zit de motor d.m.v. een rubberen blok gemonteerd in een uitsparing in het schutbord met hier overheen een kap. Deze kap is met 4 boutjes weg te halen en dan komt het rubberen blok tevoorschijn. Helaas was het rubberen blok niet zo eenvoudig uit de uitsparing te halen dus moest ik deze eerst vanuit de binnenkant van de wagen demonteren. Na het verwijderen van het "silentblock" hing de motor in de takel en kon het hijswerk beginnen.

Nu werd de motor langzaam en uiterst voorzichtig uit de auto worden getakeld. Een precies werkje waarvan je echt zeker moet zijn van de degelijkheid van de takelconstructie. Ik heb er voor gekozen om een wagentje met grote zwenkwielen (dat ik nog had staan zonder vaste functie) als motorsteun te gaan gebruiken. Ik heb de motor boven het wagentje gehangen en op de bevestigingspunten die normaal aan de cabine zitten heb ik een hoekstrip gemonteerd. Deze hoekstrip heb ik aan het wagentje gelast en daarna aan de andere kant ook nog even een paar steunpunten gemaakt en de gehele zaak afgelast. Makkelijk te verplaatsen/vervoeren en er is van alle kanten aan te sleutelen!

Nu ik die dag toch in het bezit was van de motortakel heb ik ook de versnellingsbak van het motorblok gehaald dit ging erg eenvoudig zonder veel strubbelingen. Wat direct opviel (toen de versnellingbak en motor los van elkaar kwamen) was dat de koppelingsplaat er erg nieuw uitzag. Later op een sleuteldag van Tan Zuid bleek dit een geheel nieuwe koppelingsplaat te zijn. Een mens mag ook wel eens geluk hebben, toch?!

Nu de motor uit de auto is gedemonteerd blijven er nog enkele kleinere onderdelen over maar hierover meer in de volgende aflevering.

Au Revoir!

Frank en Francis Kok

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Image
Wat overblijft is een kale lege auto!
Image
De motor op kleine wieltjes
Image
Een Traction versnellingsbak