TAN Afdeling Zuid  

Dagboek van een Traction deel 9

Stralen of dompelen?

 

Image
de schuurploeg in actie

 

11 februari 2007

Hallo Tractionistes,
Voor aanvang van de restauratie hebben wij met veel mensen gesproken over allerlei zaken die je tegen gaat komen bij een project als dit. Uiteraard moet je (vind ik althans) deze woorden zeer ter harte nemen omdat iedereen je wil helpen met een zo probleemloos mogelijke restauratie. Alle tips zijn dus welkom en worden gewogen. Het is echter soms moeilijk om over zaken waar je meerdere meningen voor krijgt een juiste beslissing te nemen. Hiervoor moet je vooral je gevoel laten spreken, een eigen menig hebben en heb je in zekere zin ook een stukje eigenwijsheid nodig. Nu wordt me (vooral door mijn vrouw) toch wel eens verweten dat het hier bij mij niet aan ontbreekt dus dat zit wel goed.

Voor het schoonmaken van de carrosserie is het toch wel belangrijk om de goeie keuzes te maken. Steeds vaker hoor ik verhalen over dingen die fout zijn gegaan bij het stralen zoals, spanningen in het materiaal door de grote hitte die dan vooral het dak of de deuren hebben beschadigd. De werkwijze van het stralen is bij de meeste mensen wel bekend, denk ik. Het grote voordeel van het stralen is vooral dat je feilloos te weten komt welke de zwakke punten van je auto zijn. Je weet dus na deze behandeling pas echt welk laswerk aan de carrosserie moet gebeuren.

Ook de "dompel"-methode word door enkele mensen aangeraden. Dit is een redelijk nieuwe methode waarbij de gehele carrosserie in enkele baden met een niet nader te verklaren vloeistof wordt gedompeld waardoor vooral roest en ten dele verfresten worden verwijderd. Het voordeel hiervan is dat er absoluut geen thermische spanning in het auto komt en dat de auto op alle plaatsen wordt schoongemaakt, ook de plaatsen die je niet kan zien. Enkele nadelen van deze behandeling zijn echter dat je niet of nauwelijks de zwakke plekken te zien krijgt en dat de (niet nader te noemen) vloeistof ook op plekken komt dit naderhand moeilijk te bewerken zijn. Het grootste nadeel is toch dat deze bewerking nog zo jong is. Er worden maar korte garanties op gegeven en het is nog redelijk onbekend hoe je auto er na 10 of laat staan 15 jaar uitziet.

Om het beeld helder voor onszelf te krijgen ben ik bij een schadebedrijf gaan kijken en heb dit dilemma op tafel gelegd. Zij werken volgens de conventionele straalmethode en de man waar ik mee sprak vertelde me exact en eerlijk de eerder genoemde voor en nadelen. Hij was zelf een hobbyist en gaf aan de grote vlakke en vooral dunne delen te schuren en andere delen te stralen. Hij liet me ook nog wat foto's zien van wagens die door hen gedaan zijn en vervolgens even in de werkplaats gekeken. Heel verrassend begon hij zelf nog over de dompelmethode. Hij kende iemand waarmee zij regelmatig zaken doen en hij wist dat die persoon een auto had laten dompelen. De relatie werd gebeld en ook daar mocht ik even gaan kijken.

Door nu alle methodes met eigen ogen te hebben gezien hebben wij ervoor gekozen om zelf de grote vlakken schoon te maken en daarna de rest te laten stralen. Wij zijn begonnen om eerst de harde hardnekkige verflaag eraf halen met een afbijtmiddel en daarna de rest van de onderlaag weg te schuren zodat je een mooi blank oppervlak overhoudt. Dit mocht echter niet met de staalborstel maar met schuurpapier of schuurpad. Dit uiteraard vanwege de vrijkomende hitte en de krassen die dit achterlaat.

We hebben het grootste deel al klaar en als nu de achteras onder de auto vandaan is gehaald begint het stralen wel erg dicht bij te komen.

Volgende keer ga ik het hebben over het demonteren van de stuurinrichting.

Au Revoir!

Frank en Francis Kok

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Image
Een hoop geschuurde onderdelen...
Image
De grote delen zoals het dak maken we zelf blank
Image
Benieuwd hoe dit deel straks terug komt van de straler!!