Ben en Ad moesten met hun programma wel wat schakelen om toch alles zoveel mogelijk op rolletjes te laten lopen.

Maar de stemming was perfect, zeker omdat we maar met 2 groepen tegelijk konden werken en de derde groep had tijd om wat bij te praten.

 

Door het indelen van de deelnemers in 3 groepen, was het goed mogelijk om in 45 minuten diverse punten te bespreken en de werking te laten zien.

Het onderwerp, de versnellingsbak, was het weer ouderwets sleutelen aangevuld met de uitleg over de werking en bespreken waar je op moet letten om de conditie van de bak te kunnen beoordelen. Leerzaam was het feit dat we gebruik maakten van een gereviseerde bak, die was meegebracht door een deelnemer en we enkele zaken ontdekten, die nog wat extra aandacht nodig hadden.

Er was ook een 2e bak beschikbaar, waar men zelf ook kon draaien en kijken hoe e.e.a. werkte. Vooral de synchromesh trok veel aandacht

Bij het chapiter afstellen werd door inleider Ben Mooren. een toelichting gegeven over het afstellen van de rempedaal, de koppeling en het schakelsysteem van de versnellingsbak.
De traction van Ad diende als demo-voertuig en was hiervoor ontdaan van de motorkap, zodat deelnemers ‘zicht’ hadden op de materie. Ben had al een instructie geschreven, maar wilde die eerst in de praktijk toetsen, voordat hij (achteraf) naar de deelnemers wordt verzonden. Het afstellen van de rempedaal is een eitje, maar bij het afstellen van de koppeling moeten een zestal stappen in juiste volgorde worden ondernomen en hierbij ontstond een geanimeerde discussie over het verschil tussen de traditionele drukgroep met drie drukvingers en de moderne diafragma koppeling.
De uitleg was gebaseerd op de traditionele drukgroep, maar Peter Dingen had nog een beschrijving voor het afstellen bij de toepassing van de diafragma koppeling, die wordt toegevoegd aan de instructie.
Als laatste item werd het schakelsysteem doorgenomen van het schakelcommando onder het dashboard (waarvan een exemplaar werd getoond) tot het ‘business end’ aan de armen van de schakeltoren. Omdat over het afstellen van het schakelsysteem niets vermeld is in het werkplaatshandboek werd door de deelnemers praktijkervaring uitgewisseld, die meegenomen wordt in de instructie.’
Het was ook grappig om te zien, dat er leden waren die met meerdere sessies meededen.

We troffen het met het weer, want buiten de unit werd druk gesproken over ventilatoren, spatlappen, stoelbevestigingen enz.

Wij allen vonden het een zeer leerzaam traject, waarbij Ben en ik zelfs ook nog zaken hebben kunnen leren.

 

Ad van der Vleuten/Ben Mooren