Rene Methorst had alle mogelijke carburateurs, stroomverdelers en rariteiten tentoongesteld en voorzag de aanwezige van de nodige informatie. Erg boeiend was ook te horen dat er zo veel verschillende combinaties mogelijk zijn. Het motornummer in combinatie van de cilinderkop verklapt de juiste compressie verhouding en afhankelijk zijn van compressie is de juiste carburateur te kiezen. Alles is na te zoeken in tabellen waarover Rene beschikt. Wat mij betreft is daarmee het straffeloos wisselen van carburateurs van de baan….. Daarnaast wist ik niet dat er zo veel verschillende soorten stroomverdelers waren. Mooi is het om te zien hoe in 20 jaar zo veel variëteiten toegepast zijn.
Niet iedereen kon zijn aandacht erbij houden en na een tijdje werd parallel gestart met het plaatsen van een overmaat smoorklep-as van een 32 PBIC (het meest toegepaste type carburateur op de perfo). Voordat de as passend gemaakt werd moest eerst de carburateur volledig uit elkaar worden gehaald. Toen kon met een ruimer, een zelfgemaakt te steun, en een kolomboormachine de as-bussen iets worden opgeruimd zodat de 8,5mm (overmaat) relatief makkelijk in het huis paste. Terwijl de carburateur genoot van een wel verdient ultrasone bad, om volledig te worden gereinigd, genoten de aanwezige van een worstenbroodje en soep van het huis. Na de lunch werd de onderdelen van de carburateur schoongespoeld in een emmer met water om vervolgens nog eens leeg en droog geblazen te worden met een compressor. Op advies van de aanwezige deskundigheid werden er aan beide kanten van de as een o-ring geplaatst om er nu zeker van te zijn dat de smoorklep geen valse lucht aanzoog. Helaas worden deze ringen niet bijgeleverd bij een revisie set. De plaatselijke doe-het-zelf zaak bood uitkomst. 4 o-ringen werden ter plekke geregeld (er werden immers twee carburateurs volledig gereviseerd). Terwijl de mannen (en vrouw) bezig waren met het in elkaar zetten van de schone carburateurs (en waar zat het wat ook al weer) werd ook nog even de Trax van Marc Vos voorzien van een nieuw 3 spaaks- stuur. Maar ja, het stuur lag thuis en het oude stuur was er al af. Wat nu? Marc was gelukkig niet vreemd met het andere auto merk en de oplossing werd al snel geboden.
Tevreden kijken we terug op een geslaagde dag waarna Michiel zijn eerste gerestaureerde onderdeel, van een volledige restauratie, in de kast kan opbergen. er is nog een lange weg te gaan maar de kop is eraf. We hebben de dag afgesloten met een laatste kop koffie voordat iedereen om 16:00 naar huis ging. Het was een leuke leerzame knutseldag. Allen hartelijk dank voor het mogelijk maken hiervan.
Gaston Delvaux
{gallery}tanzuid/sleuteldagen/sleutel20141011{/gallery}