TAN Afdeling Zuid  

Van miniatuur krukas tot ingegoten lagerschalen

Op zaterdag 12 april zijn we op bezoek geweest bij de VMR in Venlo. De VMR is een begrip in de regio voor het reviseren van motoren. Of het nu scheepsmotoren zijn van een paar meter, of het is een motor van een radiografisch bestuurbare buggy. Het kan allemaal bij de VMR.

Om 10:00 uur verwelkomt ons Ge Heijnemans ons in zijn bedrijf aan de Ubroekweg 20 in Blerick. Uiteraard was deze dag de gelegenheid om vragen te stellen over alles wat maar te maken heeft met onze motor. De gesprekken ontstonden al snel op parkeerplaats waar, een van onze Belgische vrinden, deskundige uitleg kreeg van de aanwezigen over een te zware zuiger met al de mogelijke gevolgen van dien.

Ge leidde ons binnen waar we onder genot van een kop koffie eerst wat geschiedenis les kregen over het bedrijf. Ook werd ons verteld wat ze zoal reviseren. Dit ging van miniatuur motor (uiteen radiografisch bestuurbare buggy) tot scheeps- motoren die alleen ter plekke gereviseerd kunnen worden. Vragen kwamen er al snel. Is een motor nog te reviseren als deze een week in het water heeft gelegen? Hoe ver gaat de revisie bij jullie? Ge vertelde met passie dat de schade in de motor toe neemt wanneer deze steeds langer in het water ligt. Ook werd verteld dat bij de VMR alles mogelijk is. Van motoren volledig gedemonteerd aanleveren in kisten, tot en met de auto al dan niet rijdend.

De werkplaats zag er indrukwekkend uit. Daar zag je al gelijk motoren staan van 2/3 kuub in omvang tot hele kleintjes. De een gedemonteerd op een pallet de ander als reserve opgesteld, geschilderd en wel, op een pallet. Eerst naar de wasbak waar de motor gedemonteerd gezuiverd wordt, afhankelijk van de verzadiging van het water blijft het blok hier een tijdje in liggen totdat alle olie maar ook verf verwijderd is. Vervolgens naar een bak waar de cilinderkop wordt afgeperst om te kijken of ergens een scheur/lekkage zit. Alle kanalen dicht gemaakt die dicht moeten zijn en onder druk van een halve bar is idd al te zijn dat deze kop niet goed meer is. Om de situatie zo goed mogelijk te simuleren is het water op een temperatuur gebracht van 92 graden. Jammer maar helaas, deze kop kan als ijzer worden beschouwd. Ge legt ons uit dat een kop in de meest gevallen niet te lassen is!!

In de volgende gedeelte van de loods demonstreert Ge ons hoe de kop weer optimaal gaat functioneren. Kleppen slijpen, klepzittingen frezen geleide bussen zetten en vooral wanneer dat het goed is. Door naar de krukas slijp afdeling waar ons uitgelegd wordt hoe deze geslepen wordt. Lager schalen passeren de revue en steeds weer opnieuw vragen en opmerkingen uit het publiek. Ook liet Ge ons zien hoe ze constateren dat er een scheurtje in de krukas zit met een mooie opstelling van een Hanomag 1 cilinder (magnetisch veld en een flux). De klant zal nu worden uitgenodigd om te komen kijken. Er zal een besluit genomen moeten worden wat te doen. Verder met lijn boren en honen. Kruis patroon in de cilinder wordt besproken en overal, overal is meet apparatuur. Als onderdelen niet meer leverbaar zijn, dan maken wij ze hier ter plekke verteld hij ons, al lopende langs een draaibank. De rondleiding wordt na ruim 2,5 uur afgesloten in de laatste kamer waar ook dieselpompen worden gereviseerd en afgesteld.

Tot slot wordt deze dag beƫindigd onder het genot van een heerlijk stuk vlaai waar ook nog veel vragen zijn gesteld en beantwoord natuurlijk. Het was een zeer interessante en leerzame clubdag.

Gaston Delvaux