Waarom naar Moskou?
Het jaar 2009 is een belangrijk jaar voor Citroen. In 1934 reed de legendarische coureur Francois Lecot van Parijs naar Moskou en terug. Een geweldige reclame voor de Traction Avant. 50 Jaar later deed een grote groep van 110 auto's waaronder enkelen uit Zuid dit nog een keer over. En nu is het weer 25 jaar later, dus tijd om het nog een keer te doen ter ere van 75 Traction Avant. Nu zijn er uiteindelijk 30 auto's overgebleven om mee te doen en duurt de reis 2 keer zo lang, om ook onderweg rustig rond te kunnen kijken.

Voor Rolf was het een jongensdroom. Het begon het een jaar of 7 geleden, toen hij zich inschreef voor deze rallye. Hij was zo gedreven dat de Traction nog moest worden gevonden voor dit avontuur. De eerste stap was gezet om de uitdaging aan te gaan om met zo'n oude auto 8000 km te gaan rijden. De Traction een 1938 Limousine vond hij niet lang daarna in de buurt van Grenoble. Inmiddels heeft de Trax al de nodige ritten erop zitten.
Voor Wim, die als buurman en goede vriend al diverse avonturen in de afgelopen 30 jaar met Rolf had beleefd, was het ook de kans van zijn leven. De volgende keer PMP is pas over 25 jaar, dus daarom hoefde ik niet lang na te denken. Wim heeft ook speciaal voor de rit een Traction gekocht en opgeknapt. De afgelopen 2 jaar heeft hij intensief aan de auto gewerkt. Zo was de carosserie nog in de oude lak, maar wel erg grijs geworden. Een flinke poetsbeurt met Commandant en was had een verbluffend resultaat. Dus Wim kan onderweg nog wat bijverdienen met autopoetsen mocht het equipe zonder harde valuta aan de kant staan. Ook werd via Marktplaats voor beide echtparen al snel een Eriba Puck gevonden. Daarbij gebruik gemaakt van de adviezen van Henk Maas en Jac Jamar die dezelfde minicaravans bezitten. Marianne heeft de naam Puck en Muck voor de Eribaatjes bedacht. En die namen staat dus ook in grote letters achterop.

De voorbereiding
De organisatie is in de handen van CAAR. Deze club is gespecialiseerd in internationale autotochten. Stel je eens voor, om zo naar de Hermitage in st. Petersburg te gaan, en naar Talinn, Riga, Moskou en Kiev. Wat moet je dan allemaal bij je hebben? Allereerst heb je visums nodig, je medische gegevens, veel verschillende soorten valuta. Je kunt daar wel pinnen, maar het moet ook op voordat je weer de grens overgaat. Dus eens kijken hoeveel van die russische poppetjes er in een Traction passen...

Organisator Wil de Hek heeft 25 jaar geleden ook de tocht georganiseerd en er is samengewerkt met een deskundige reisorganisatie EuroCult voor Oost-Europa. Gelukkig was Total zo aardig om te sponsoren, en tevens een inzameling tbv het KIKA fonds op te zetten. Dat betekent in de praktijk dat de deelnemers gehuld worden in shirtjes om aandacht te geven aan het goede doel. Ook op de auto's wordt een en ander geplakt, en iedere deelnemer kreeg een aardig pakket met smeermiddelen uitgereikt. CTA Service heeft volgwagens ingezet met reserve onderdelen en TAN medelid Ben Kulsdom gaat mee als monteur.

Technische keuring
Het uur der waarheid kwam natuurlijk dichterbij toen de verplichte keuring werd gehouden. Men kon kiezen tussen de technische commissie van de organisatie, of de keuring bij CTA te laten houden. Wim en Rolf kozen voor het laatste. Een 5 uur durende grondige inspectie was het resultaat. Beide auto's werden minitieus nagekeken door de monteurs van CTA. Kleine dingetjes werden snel hersteld. Rolf en Wim hebben daarna nog een wisselstroomdynamo gemonteerd. Matthijs Peters zette er met Rolf de nieuwste versie van de LED achterlichten op. Ook is een paar banden vervangen en zijn de remschijven vernieuwd. Wim had nieuwe bougiekabels gemonteerd. Bij meting kwam men erachter dat de weerstand te hoog was. Dus die zijn vervangen. Al met al zijn Rolf en Wim zeer te spreken over de wijze waarop CTA te werk ging.

Team 4
Alle deelnemers hebben elkaar op 2 centrale briefings ontmoet. En daaruit zijn spontaan een paar teams ontstaan. Het is natuurlijk belangrijk om als team goed van elkaar op aan te kunnen. Zo heeft het team van Rolf en Wim praktische afspraken gemaakt over alles wat je onderweg kan tegenkomen. We wachten op elkaar bij pech. Het is samen uit en samen thuis. De auto's zijn voorzien van een 27mc bakkie met een gigantische antenne op het dak, zodat men onderweg elkaar niet uit het oog kan verliezen. Verder is een van de auto's voorzien van een track en trace systeem via GSM en GPS zodat de organisatie kan zien waar het team is gebleven. Ook wij kunnen vanaf 19 juli op de website van www.CAAR.nl de auto's van team 4 volgen.

Team 4 bestaat uit Joop en Geppy Posthumus, Otto en Christa Greiner, Louis en Rosie Luijten, Wim en Marianne van Duren, en Rolf en Monique van der Zanden. Samen hebben ze 3 eriba puck caravans, een vouwwagen en een tent. Elke ochtend zal steevast vroeg beginnen met een briefing over de route van die dag. Ze proberen dan met 5 auto's bij elkaar te blijven rijden, maar in drukke steden zullen ze met 2 of 3 tegelijk rijden. Rolf en Monique hebben naast het routeboek van de organisatie voor de zekerheid een hele verzameling wegenkaarten ingeslagen. En Wim en Marianne nemen de Tom Tom mee. Zo kan het team altijd uitwijken bij onverwachte obstakels. Aan het eind van de dag treft de hele caravaan elkaar weer op de geplande camping of hotel lokatie. De laptop gaat niet mee, maar onderweg worden natuurlijk wel veel foto's gemaakt.

Als je zeven weken met elkaar op weg gaat, hoe is dat dan? Tja zegt Rolf, ik wil ook wel eens rustig een boek kunnen lezen. En als Wim een dag gaat sleutelen voor het team, gaan wij natuurlijk niet met zijn allen de toerist uithangen. Ik probeer nog even te vragen hoe het is om zeven weken lang in een Traction te rijden en daarna in een minicaravan te kruipen? Ook daar is op geanticipeerd zegt Wim, al zijn we geen echte kampeerders. Hij heeft al een keer proef gekampeerd met zijn kleinzoon van vijf. Die was natuurlijk apetrots op zijn opa. Maar toch, gemiddeld 300 km per dag in een Traction, daar kun wel blikken billen van krijgen lijkt me.

De andere teams zijn voornamelijk Nederlanders. Maar er is ook een internationaal team. Dat bestaat uit rijders uit Frankrijk, Belgie, Australie, Tenerife en Engeland. Vooral de Australiers zijn een bijzonder equipe. Dit zijn 4 broers die uit eerbetoon aan hun overleden vader de route in zijn Traction rijden.

Parijs naar Moskou en terug
De route gaat in principe over secundaire wegen. Gestart wordt op 20 juli bij nabij Parijs in Versailles. De tocht gaat die dag naar Brussel. Op de 21e gaat de tocht verder naar Amsterdam. In de Traction van juli staat hoe u zelf die dag ook kunt meerijden. Na een rustdag gaat het verder naar Hamburg. Daarna volgen Denemarken, Zweden, Finland, Estland, Letland en daarna gaat het weer noordelijk richting Sint Petersburg in Rusland. Van daaruit gaat het gezelschap in 2 dagen tijd 700 kilometer richting Moskou afleggen. Dat gaat over een 3 baansweg met veel gevaarlijke stukken. De middelste strook wordt gebruikt door de VIPS met zwaailicht. Je kunt wel raden wat de rest van het verkeer doet. Na 2 dagen verblijf in Moskou gaat de tocht verder. In drie dagen tijd moet ruim 1000 kilometer naar Kiev worden gereden. Vanuit de Oekraine wordt Hongarije binnengereden en een bezoek aan Budapest gebracht. Daarna gaat het in anderhalve week en 1400 kilometer met een rustdag in Wenen door Oostenrijk en Duitsland naar Parijs.

Namens alle TAN leden uit Zuid wensen wij jullie een goede reis en behouden thuiskomst.
Au revoir!
Marc Vos