TAN Afdeling Zuid  

Cafe Parler IJzendijke - Technische Controle

Café Parler in IJzendijke - Technische Controle

Het was weer een klein jaar geleden, dat we met Café Parler in IJzendijke een start hebben gemaakt. Op grond van de ervaringen was besloten deze cyclus in de afdeling voort te zetten.

Samen met Ben Mooren zijn we – via Antwerpen, want de weg bij Bergen op Zoom was afgesloten i.v.m. wegwerkzaamheden - naar IJzendijke gereden,

De gastheer Erwin Corijn was van meet af aan bereid en enthousiast om ons weer te ontvangen. Hij heeft me zelfs enkele keren nog gebeld voor afstemming van een en ander. Hij keek er naar uit en dat hebben we gemerkt.

De aanloop naar een dergelijk evenement verloopt altijd anders dan je gepland had. Café Parler was een combi met een demo voor de controle van een traction. 4 leden hadden zich echter hiervoor opgegeven. Er moest een keuze uit twee worden gemaakt(in overleg met de controleur), maar een dag van tevoren meldde een van de twee zich af. Dus Jaap Vermue werd ingeschoven. Om 14 uur(we waren 5 minuten TE LAAT) was bijna iedereen aanwezig voor de koffie/thee, koekje, frisje en een biertje. We werden door de dochter van Erwin keurig bediend(werkstudente) en haar vriend hebben we later ook nog ingeschakeld voor het kopiëren van de checklists(handgeschreven)

Spontaan had zich ook een dag van tevoren Peter Nijhoff gemeld, die iets wilde vertellen over een ‘falend axiaal druklager’ in het motorblok. Na de opening werd hij meteen in de gelegenheid gesteld daarover iets te vertellen. Daar kwamen veel reacties op en het slot was dat we er een artikeltje over gaan schrijven in Traxion.

De controle werd gestart met de eerste auto van Marc Zaan. Tom Ytsma was de technische controleur, bijgestaan door Ben Mooren.

Een patina auto, die je eigenlijk meteen zou aanmerken als een schuurvondst. Dus iedereen was gespitst wat eruit zou komen. Resultaat uiteindelijk: nagenoeg in perfecte technische staat verkerende auto. De foto zal je dat niet doen geloven!

De auto van Jaap Vermue, een plaatje, maar tijdens de controle een flink lek ontdekt in de benzineleiding. Meteen hersteld. Zoals Johan de Looff formuleerde: het zou je maar overkomen dat je auto in de brand vliegt en dan juist altijd in de tunnel! De pessimisten!!

Daarna toch nog de auto van Erwin Groosman, die aanvankelijk teruggetrokken was, toch nog gecontroleerd. Remmen was een lastig punt! 

Ben heeft alles genoteerd en - omdat het een demo was - de aanwezigen laten horen wat de geconstateerde gebreken waren en dat werkte goed! 

Johan de Looff heeft nog het Hemelvaartweekend in beeld gebracht, vooral voor de dagjes mensen.

Tussen door weer contacten opgedaan en enkele acties afgesproken. De volgende Technische controle is op 26 oktober 2019 in Kapelle.

Een inspirerende bijeenkomst, wat weer verrassend was.

Kortom: een goed verzorgde en prima verlopen bijeenkomst. Erwin, nogmaals bedankt en tot een volgende keer.

Ben Mooren en John Branderhorst