Hallo Tractionistes,
Ergens in juni 2007 kwam de vraag of de sleuteldag van de TAN afdeling zuid in September 2007 bij ons in de garage plaats kon vinden. Wat ons betreft geen enkel probleem, graag zelfs. Op de website van de afdeling zuid was er al een kort sfeerverslag te lezen maar nu volgt de iets meer technische versie van deze dag.
We hadden het idee opgenomen om maar eens naar de inwendige staat van ons motorblok te kijken. Hoewel ik me redelijk kan redden in de wereld van techniek durf ik gerust van mezelf te zeggen dat ik niet niet het allergrootste technische wonder op aarde ben. Ik ben dan ook van mening dat je best aan elke klus kan beginnen. Echter als je het niet of niet precies weet kan je jezelf het beste eerst goed laten informeren of, je ter plekke laten helpen door iemand die van een dergelijk onderwerp voldoende kennis en ervaring heeft. Binnen onze club is hieraan gelukkig geen gebrek dus dit is een uitgelezen mogelijkheid om hier iets mee te doen.
Het kleppendeksel was reeds een keer los geweest. De tuimelaars zagen er op het eerste zicht prima uit. Vervolgens hebben we de cilinderkop gescheiden van het blok. Al snel bleek er een behoorlijk stootrandje te zitten in de cilinders. Dan de carterpan verwijderen, distributie ontmantelen en de drijfstanglagers konden worden gedemonteerd.
Direct hebben we met plastic gates de speling van de drijfstanglagers gemeten en deze bleken in orde te zijn. (Plastic gates is een klein plastic lint dat je dmv het monteren tussen de lagers, op het juiste aantrekmoment, plat drukt. En door het dan te vergelijken met de bijgeleverde verpakking kan je de speling op de lagers bepalen. Het blijft natuurlijk raadzaam de juiste afmetingen te controleren met de micrometer.) Daarna werden de hoofdlagers gemeten en deze bleken behoorlijk af te wijken van de gestelde spelingvoorschriften in de technische gegevens. We hadden wel een beetje geluk want hiervoor waren nog lagers met een overmaat te bestellen.Als laatste werden de cilinderbussen uit de motor gedemonteerd en het blok was leeg. Ondertussen hadden enkele leden naar de waterpomp gekeken en deze was ook hard aan een revisie toe.
Als alles is gedemonteerd beginnen de discussies op gang te komen. Wat moet er nu vervangen worden en wat niet? Ook hier hebben we weer veel meningen gehoord. Je kan het echter pas goed bepalen als je niet alleen de boel gedemonteerd hebt maar ook nog eens schoongemaakt en dat is niet bepaald het minste werkje aan deze klus. In ieder geval was het demonteren een feit en daarvoor weer veel dank aan de leden van TAN afdeling Zuid.
In de weken na de sleuteldag heb ik me maar weer eens een aantal uren opgesloten in mijn schuur met een stapel onderdelen die moesten worden schoongemaakt. Vooral het blok en de krukas waren een verschrikkelijk karwei. Spoelen, poetsen, persen dan weer met lucht erbij en dat 100 keer herhalen en dan heb je alle kanalen weer schoon. Het lijkt dat de motor in de laatste draaiuren onmogelijk voldoende smering heeft gehad. De oliekanalen waren geheel dicht geraakt met slush. Na behoorlijk wat uren was het blok weer helemaal schoon en was het voor ons zaak om samen met onze specialist te bepalen wat er nu echt dient te gebeuren om onze traxmotor weer rijklaar te maken. Meer hierover in de volgende aflevering.
Au revoir!