15 oktober 2006

Hallo Tractionistes,

Het demonteren van een brandstoftank is voor de meeste sleutelaars onderons een koud kunstje. Toch is deze bij elk voertuig weer op een andere wijze en met ander inzicht bevestigd. Bij de verschillende voertuigen die door ons gerestaureerd zijn hebben wij dan ook al allerlei constructies gezien. Zoals bijvoorbeeld een tank die tevens de gehele motorkap van een trekker vormt of een tank die gemonteerd is op blokken hout en dan met klembeugels is bevestigd. De "top" vind ik toch wel de montage bij onze Vespa Ape, waar de tank binnen in de cabine onder het "dashboard" (voor zover je hiervan kan spreken) hangt. Tot overmaat van ramp was er op 10cm van de tankdop een asbak gemonteerd voor opa's sigaartje. Lekker veilig!!

Je gaat dus als nieuwe Tractionist eens goed kijken hoe dat bij onze dame is gemaakt. In eerste instantie denk je dat je de tank met beugels en al moet kunnen demonteren. Echter na enige tijd goed bestuderen en enkele malen staan kijken met een blik van: "Het kan niet zo simpel zijn???", kom je erachter dat het gewoon een kwestie is van twee bouten verwijderen en de tank komt zo naar beneden. Hèhè, hoe eenvoudig kan het zijn! Dus even de bouten losmaken en… helaas, deze zijn zo geroest dat ze niet meer los te krijgen zijn. Om geen tijd te verliezen met kruipolie e.d. (had in dit geval niet geholpen) snel de ijzerzaag ter hand genomen. Hiermee dan krijg je alles los. Daarna nog even de rubbers losmaken rond de hals en de tank kan zo onder auto vandaan worden gehaald. In eerste instantie ziet de tank er echt niet slecht uit. Bij onze vorige restauratieprojecten was dit echt wel anders. Ook nog even de niveaumeter eruit gehaald maar deze is toch wel aan vervanging toe. (zo groeit het lijstje)

De portieren

Het volgende project was het verwijderen van de portieren. Deze waren niet zo gemakkelijk uit de wagen te halen. De scharnieren (twee per deur) zijn met drie schroeven op de zijkant van de deur bevestigd. Het losmaken van de bovenste drie schroeven was geen enkel probleem maar de onderste drie schroeven waren in geen één van de deuren los te krijgen. De scharnieren moesten er toch af want hieronder was de roest goed zichtbaar dus toen maar de grotere middelen ingezet. Met een "Slag"-schroevendraaier (deze zet slagkracht van een hamer om in draaikracht) geprobeerd, maar niets hielp. Hier zat dus niets anders op dan de schroeven uit te boren en dan in de gaten later weer nieuwe draad te tappen.

Toen de deuren uit de carrosserie verwijderd waren hebben we direct de binnenbekleding eruit gehaald en het glas uit de deuren gehaald. Dit is ook een leuk werkje. Door de oudheid van de rubbers en de vele uren zon en hitte zitten alle rubbers helemaal vastgeplakt aan de ruiten. Niettemin, alle ramen zijn in zijn geheel en in perfecte staat uit deuren gehaald. De aanschaf van nieuw glaswerk kunnen we ons dus besparen. Wel ben ik er achter gekomen dat we zeker wat nieuwe binnenmechanismen voor de ramen nodig hebben, maar ik heb al van een verzamelaar gehoord dat dit geen nieuws is. Uiteraard nieuwe rubbers aan het lijstje van te verzamelen onderdelen toevoegen en we kunnen weer verder.
Alle panden van de bekleding zijn er nu (na ook de panden van de deuren te hebben verwijderd) uit. De volgende keer ga ik het hebben over het uitbouwen van de motor en versnellingsbak. Leuke klus!

Voor eenieder die wil reageren op onze verhalen en mogelijk tips en tools kan geven bij de restauratie is ons e-mail adres onderaan vermeld.

Au Revoir!

Frank en Francis Kok


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Image
De banden waarmee de tank opgehangen is.
Image
De niveaumeter, toe aan vervanging!
Image
De bevestiging van de portieren